تغییر قیمت برنج ایرانی در یک سال

گروه بازرگانی- وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۲۸ درصدی قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر خبر داد. به گزارش «مهر»، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با توجه به آمار و اطلاعات قیمتی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت برنج طارم در تیر ماه سال ۱۳۹۰ برابر با ۳۶۰۹۸ ریال به ازای هر کیلوگرم بوده است که در تیر ماه سال جاری (۱۳۹۱) به ۴۵۹۸۴ ریال برای هر کیلوگرم رسیده، در واقع طی یک سال بیش از ۲۸ درصد قیمت برنج افزایش یافته است. به گزارش وزارتخانه مذکور، این افزایش قیمت را نمی‌توان فقط به افزایش هزینه‌های مرتبط ارتباط داد؛ چراکه بر اساس آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شاخص بهای تولید‌کننده در بخش غلات در فروردین ماه سال‌جاری ۲/۲۵۶ و در مدت مشابه سال گذشته برابر ۲۱۴ اعلام شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین خاطرنشان کرده که طی یک سال شاخص بهای تولیدکننده در بخش غلات در حوزه کشاورزی ۷/۱۹ درصد رشد داشته و افزایش قیمت برنج در بازار به مراتب بیش از رشد شاخص بهای تولیدکننده است.

آغاز توزیع برنج ایرانی فرآوری شده

از سوی دیگر، دبیر انجمن برنج گفت: توزیع برنج‌های ایرانی فرآوری شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران آغاز شده که تمام مواد پروتئینی، ویتامین و مواد غذایی سبوس آن در کارخانه جذب دانه برنج شده و ارزش غذایی زیادی دارد. جمیل علیزاده شایق با اعلام این خبر اظهار کرد: پیش از این نگرانی مردم از هدر رفتن ویتامین، پروتئین و مواد غذایی موجود در سبوس برنج بود که زمان شالیکوبی از دانه جدا می‌شد، اما امسال برای اولین بار قابلیتی در کارخانه‌ها ایجاد شده که شالی‌های برنج قبلا آنجا بخاردهی و فرآوری می‌شوند. وی افزود: با این کار تمام مواد غذایی، پروتئینی و ویتامین‌های سبوس برنج به دانه منتقل شده و نگرانی از هدررفت آن وجود نخواهد داشت.او تصریح کرد: این برنج‌ اگرچه ظاهری متمایل به زرد دارد و بیشتر مردم تصور می‌کنند از نوع هندی یا پاکستانی باشد، اما در اصل همان برنج فرآوری شده ایرانی است. وی تصریح کرد: قیمت این نوع برنج ۳ الی ۴ درصد نسبت به برنج معمولی افزایش خواهد داشت. دبیر انجمن برنج یادآور شد: در حال حاضر یک کارخانه در منطقه مازندران قابلیت فرآوری برنج را دارد که باید توسعه یابد.