گروه بازرگانی- با وجودی که هفته گذشته قیمت مصوب مرغ ۴۷۰۰ تومان تعیین شد، اما با این حال فعالان بازار از تداوم گرانی این محصول خبر می‌دهند و می‌گویند به خاطر مشکل نهاده‌ها، قیمت مرغ به بالای ۷۰۰۰ تومان نیز رسیده است. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با انتقاد از آنچه بی‌اطلاعی دولت از آمار و ارقام خواند، تداوم کمبود نهاده‌‌های دامی را علت ادامه روند افزایشی قیمت مرغ عنوان کرد. حسین مقدم‌نیا در پاسخ به اینکه استانداری اعلام کرده اتحادیه سراسری مرغداران با ۵۰ هزار تن نهاده کنجاله سویا که تحویل گرفته باید قیمت را تعدیل می‌کرد که نکرد، گفت: متاسفانه برخی مسوولان از آمار و ارقام اطلاعی ندارند فکر می‌کنند ۵۰ هزار تن چه رقمی است؛ در حالی که نیاز بخش مرغ گوشتی به خوراک ماهانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تن است رقم ۵۰ هزار تن نیاز یک دهم آنها است. مقدم نیا گفت: در حالی که بارها به مسوولان در زمینه تامین به موقع نیاز مرغداران تاکید شده است حدود ۲ ماه است مبلغ توزیع ۵۵ هزار تن کنجاله سویا واریز شده، اما هیچ نهاده‌ای تحویل نگرفته‌ایم.

کشتارگاه‌ها یکی از عوامل گرانی مرغ هستند

البته کمبود نهاده‌ها تنها دلیل افزایش قیمت مرغ نیست.

مقدم‌نیا همچنین با بیان اینکه پیش بینی رشد ۷ تا ۱۰ درصدی افزایش تولیدات را در ماه رمضان خواهیم داشت، عملکرد کشتارگاه‌های طیور را یکی از عوامل مهم گرانی مرغ در بازار به شمار آورد. او در مورد ارزان شدن قیمت گوشت مرغ در بازار گفت: گرانی گوشت مرغ در بازار به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آن می‌توان به کمبود نهاده‌ها در بازار، عملکرد کشتارگاه‌های طیور و همچنین تاثیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی اشاره کرد.

دلالی سویای دولتی در کشتارگاه‌ها

دراین میان رییس اتحادیه فروشندگان مرغ نیز با اعلام اینکه کشتارگاه‌ها این روزها سویافروش شده‌اند، گفت: تولیدکنندگان تخم‌مرغ، مرغ تخمگذار را به کشتارگاه‌ها می‌فرستند و این مساله تهدید جدی برای کاهش تخم مرغ در مهرماه است. محمد یوسفی به فارس گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طوری برنامه‌ریزی کرده تا کنجاله سویا با قیمت دولتی را در ازای مرغ به مرغدار بدهد و همین عامل باعث شده است تا کشتارگاه‌های مرغ، مرغ زنده را به قیمت گران‌تر از مرغدار بخرند و در ازای مرغی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌دهند سویا دریافت کنند. به گفته او از طرفی دیگر صاحبان کشتارگاه‌ها سویایی را که از وزارت صنعت دریافت می‌کنند با همان قیمت کیلویی ۲ هزار تومان به مرغدار می‌فروشند و اتقاقی که می‌افتد این است که نه مرغ ارزان می‌شود و نه سویا. رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تاکید کرد: مرغداری که امروز جوجه می‌ریزد نیاز به سویا دارد، اما چون مرغی ندارد به وزارت صنعت بدهد در نتیجه سویای کیلویی ۲ هزار تومان را دریافت می‌کند و قیمت مرغ تولیدی به هیچ وجه کاهش پیدا نمی‌کند چرا که براساس سویای ۲ هزار تومانی تولید شده است.

پرواز مرغ بالای ۷۰۰۰ تومان

در همین حال «مهر» نیز گزارش داد قیمت مرغ بار دیگر رکورد شکست و در سطح شهر قیمت آن از مرز ۷۰۰۰ تومان گذشت. اما با این وجود، حسن رادمرد، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده است که با تدابیر اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته، قرار است که طی روزهای آینده قیمت ۴ هزار و ۷۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مرغ در کشور تثبیت شود. نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نیز در این رابطه با اشاره به واردات و توزیع نهاده‌های دامی، اعلام کرد در هفته آینده قیمت تمام شده مرغ کاهش می‌یابد.

ترکی با بیان اینکه قیمت مرغ نباید از کیلویی ۵۲۰۰ تومان بیشتر باشد، یادآور شد: با توجه به نهاده‌هایی که اخیرا وارد کشور شده است، قطعا از روزهای آینده باید شاهد کاهش قیمت مرغ باشیم.