واردات قاچاقی طلای ساخته شده از کره و ایتالیا

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار از واردات غیرقانونی و قاچاق طلای ساخته شده به کشور توسط ایتالیا و شرکت دووی کره جنوبی خبر داد. محمدرضا جعفریان در گفت‌وگو با «فارس» در مورد واردات طلای ساخته شده و وفور طلای خارجی در بازار افزود: گرچه بارها گفته‌ایم تبدیل هر تن طلای خام در کشور به مصنوعات طلا بین ۴ تا ۶ میلیارد تومان ارزش افزوده دارد و اشتغال ایجاد می‌کند، اما با این وجود متاسفانه طلای ساخته شده از شرکت خودروسازی دووی کره و نیز از ایتالیا وارد می‌شود.

وی افزود: شرکت دووی کره به دلیل سود بالای کار ساخت طلا، بخشی از خط تولید خودروی خود را تبدیل به طلاسازی کرده و این طلای ساخته شده به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تاکید کرد:‌ همان گونه که ایران معدن فرش دستباف بود،‌ اما در سال‌های اخیر فرش دستباف چینی با یک چهارم قیمت عرضه می‌شود، همین گونه طلای ساخته شده بدون ضابطه وارد کشور شده و در بازار عرضه می‌شود.

جعفریان تاکید کرد: گرچه آمار دقیقی از واردات قاچاق طلا وجود ندارد، اما با توجه به مصرف سالانه حدود ۳۰۰ تن طلا در کشور و واردات حدود ۱۵۰ تن طلا به صورت رسمی بقیه این رقم به احتمال زیاد به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تاکید کرد: حدود ۱۳ تا ۱۷ هزار واحد صنفی فعال طلا در کشور وجود دارند و افراد زیادی در این صنف کار می‌کنند و نباید این فرصت شغلی مناسب به راحتی در اختیار کالای ساخته شده طلای خارجی قرار گیرد.

جعفریان در مورد آمار واردات طلا گفت: طبق آمار رسمی گمرک سال ۷۹ حدود ۴ کیلوگرم، سال ۸۰ رقم یک کیلوگرم، در سال ۸۱ رقم یک کیلوگرم، سال ۸۲ رقم ۱۴۸ کیلوگرم و سال ۸۳ رقم ۲ هزار و ۹۸۲ کیلوگرم طلا به صورت رسمی وارد کشور شده است که این آمارها نشان می‌دهد، با توجه به نرخ ۴ درصد عوارض در آن سال‌ها عمده طلای مورد نیاز به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

وی افزود: سال گذشته بر اساس آمار گمرک ۶ میلیارد دلار طلا به وزن حدود ۱۵۰تن وارد کشور شده در حالی که مصرف طلای کشور ۳۰۰ تن در سال برآورد می‌شود.

جعفریان اظهار داشت: از همکاران طلافروش می‌خواهیم ضمن رعایت قانون مالیات گرفته شده از مردم را در دفاتر خود منعکس کنند که اگر مالیات مضاعف و پلکانی از آنها دریافت شده به سازمان مالیاتی گزارش کنند، تا مسترد شود.

وی گفت: برای رسیدن به بازار طلای کشورهای همسایه باید ماشین‌های با تکنولوژی روز در صنعت طلاسازی و طراحی جدید در این صنعت به کار گرفته شوند.