لواش 125 تومان، تافتون 250 تومان بربری 350 تومان و سنگک 500 تومان

یک مقام آگاه تایید کرد که پیشنهاد قیمت‌های جدید نان به مرحله نهایی رسیده است و از صبح پنج‌شنبه هفته جاری اجرا می‌شود. این مقام آگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «فارس» با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای نانوایی هنوز با همان قیمت قبلی موجودی آرد در انبارهای خود دارند؛ خاطرنشان کرد آنها باید از روز پنج‌شنبه با قیمت جدید اقدام به عرضه نان کنند.

به گفته وی در حال حاضر کارخانجات آرد با قیمت گندم ۳۶۰ تومانی اقدام به عرضه آرد می‌کنند.

از سوی دیگر یک مقام مسوول به همین خبرگزاری گفت: قیمت‌های پیشنهادی برای نان در استان تهران به این صورت است: قیمت نان لواش ۱۲۵ تومان، قیمت نان تافتون ۲۵۰ تومان، قیمت نان بربری ۳۵۰ تومان و قیمت نان سنگک ۵۰۰ تومان.

این مقام آگاه در واکنش به این سوال که قیمت آرد به چه صورتی تعیین شده است، گفت: قیمت آرد در سازمان حمایت بر اساس درصد سبوس بین ۴۰۰ تا ۴۲۰ تومان در هر کیلوگرم تعیین شد، به طوری که آرد ۷ درصد سبوس ۴۰۰ تومان، آرد ۱۲ درصد سبوس ۴۱۰ تومان و آرد ۱۸ درصد سبوس ۴۲۰ تومان تعیین شده است.

معمای آرد

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی از اصلاح قیمت گندم، آرد و نان در ۱۸ استان از امروز و عدم وجود مشکل در عرضه آرد خبر داد. حمید علیخانی در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: تا امروز قیمت گندم ، آرد و نان در ۱۸ استان اصلاح شده است و در حال اجرا است که این ۱۸ استان شامل کهکیلویه و بویراحمد، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، فارس، کرمان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و یزد است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت آرد هم مثل قیمت نان به صورت استانی تعیین و اعلام می‌شود، اظهار داشت: در ۹ استان ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه و همدان ازامروز (سه‌شنبه) قیمت‌ها اصلاح و اعلام می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی گفت: در ۴ استان البرز، قم، تهران و اردبیل قیمت نان و آرد حداکثر تا آخر هفته اصلاح می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به هیچ عنوان در هیچ کدام از استان‌های کشور مشکل آرد نداریم و در واقع واحدهای صنفی، کارخانجات تولید‌کننده نان صنعتی و کلیه کارخانجاتی که از آرد استفاده می‌کنند، می‌توانند به هر مقدار که می‌خواهند از ادارات غلات آرد تحویل بگیرند. با این حال رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان نان کشور از امتناع کارخانجات آرد از عرضه و سهمیه‌ بندی آرد تا زمان اعلام قیمت‌ها خبر داد.محسن لزومیان در واکنش به این سوال که ‌آخرین تصمیمات در خصوص قیمت‌ آرد و نان به کجا رسیده است، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ کدام از کارخانه‌ها، آرد نمی‌فروشند و حتی با قیمت‌های جدید و بر اساس گندم ۳۶۰ تومانی هم اقدام به عرضه آرد نمی‌کنند.

وی افزود: پس از اعتراض فراوان کارخانه‌های تولید نان صنعتی و برای جلوگیری از تعطیلی آنها آرد حواله‌ای و به صورت سهمیه ۵۰۰ تن برای کل کارخانجات نان صنعتی استان تهران در نظر گرفته شده است که این میزان به قدری کم است که حتی به اندازه نمک این کارخانه‌ها هم نیست و این در حالی است که این تصمیم از یکشنبه گذشته گرفته شده است.

رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان نان کشور با تاکید بر اینکه از روز یکشنبه این سهمیه ناچیز در اختیار کارخانجات قرار گرفته، اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه‌های تولید نان صنعتی به مشکل برخورده‌اند و اگر همین طور پیش برود، نمی‌توانند به تولید خود ادامه دهند.

وی همچنین افزود: سازمان حمایت به این اتحادیه نامه زده است تا اطلاع ثانوی هیچ گونه افزایش قیمتی در نان صنعتی نداشته باشیم. این در حالی است که هم اکنون آرد آزاد هم در بازار پیدا نمی‌شود و با گندم ۳۶۰ تومانی هم هیچ آردی در بازار وجود ندارد و کارخانجات آرد از عرضه آن امتناع می‌کنند.