برنامه‌ ترانزیت دو میلیون تن غلات

معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای تجارت غلات در سال جاری عنوان کرد: ترانزیت دو میلیون تن غلات در سال ۹۰ از ایران در دستور کار قرار گرفته است. حمید علیخانی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران (شابا) با اشاره به اهمیت موضوع تجارت غلات در کشور اظهار کرد: توسعه تجارت غلات با توجه به مزیت‌های جغرافیایی ایران، یک امر انکارناپذیر است. ما در منطقه‌ای قرار داریم که تولیدکنندگان در یک‌‌سو و بازار بزرگ مصرف‌کنندگان غلات در سوی دیگر کشور واقع شده‌اند.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۳۰ میلیون تن غلات در سه کشور همسایه شمالی ایران که بخش قابل توجهی از آن به صورت مازاد صادر می‌شود، گفت: صادرات مازاد تولید غلات در میان کشورهای CIS در حالی است که ما در جنوب ایران و در منطقه خاورمیانه شاهد بازار بزرگ مصرف غلات هستیم. در خاورمیانه سالانه حدود ۳۸ میلیون تن غلات مصرف می‌شود که از این میزان تنها ۱۸ میلیون تن آن تولیدی خود کشورهای مذکور است.

معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر نیاز بالای واردات غلات در میان کشورهای جنوب غربی آسیا و خاورمیانه، اعلام کرد: بر این اساس ما به واسطه قرار گرفتن در میان دو بازار تولیدی و مصرفی غلات، برنامه‌های مشخصی برای بهره‌گیری از این فرصت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. علیخانی، توسعه ترانزیت غلات از مسیر ایران، سوآپ و حرکت به سمت ری اکسپورت تجارت غلات را از جمله راهکارهای وزارت بازرگانی برای رونق ترانزیت غلات برشمرد.