رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با اشاره به اینکه، امسال به دلیل توسعه روابط ایران با ترکیه حجم قراردادهای تجاری و واردات از ترکیه بیشتر شده است ، گفت: به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنم که در بحث واردات لوازم خانگی از کشورهای ترکیه و چین پیشتاز باشیم؛ ضمن آنکه واردات کالاهای چینی هم عمدتا با برندهای معروفی صورت می‌گیرد. لوازم خانگی یکی از محورهای اصلی ورود کالای قاچاق به کشور محسوب می‌شود؛ از این رو رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی از همکاری تنگاتنگ و گسترده این اتحادیه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری خبر می‌دهد.

محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه اتحادیه‌های کشوری باید دیدگاه‌های نظارتی خود را نسبت به واردات کالا و تولید محصولات داخلی ارائه کنند، خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر وظایف اصلی اتحادیه‌های کشوری مشخص نیست و آیین‌نامه فعالیت آنها هنوز ابلاغ نشده است؛ فعالیت اتحادیه‌های کشوری بر مبنای اهداف و سیاست‌های مرکز امور اصناف است و در صورتی که آیین‌نامه فعالیت آنها ابلاغ شود به طور جدی‌تری کار خود را دنبال می‌کنند.

طحان‌پور همچنین درباره تاثیرگذاری اتحادیه‌های کشوری بر روند قیمت‌گذاری کالا گفت: ‌اتحادیه‌های کشوری بهترین ملاک برای تعیین قیمت کالا هستند و اگر کالایی اختلاف قیمت بسیاری داشته باشد، می‌توانند روی آن نظر بدهند و به نفع مصرف‌کننده اصلاحش کنند.

رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی درباره تعرفه لوازم خانگی و رابطه آن با پدیده قاچاق گفت: در صورتی که تعرفه کالایی افزایش یابد در قاچاق آن کالا تاثیر می‌گذارد و متقابلا در صورتی هم که پایین بیاید، تولیدات داخلی پانمی‌گیرد!

وی ادامه داد: وقتی تعرفه کالایی ۴۰ درصد تعیین می‌شود ولی به یکباره به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد، تا ۵۰ درصد روی قیمت آن کالای وارداتی اثر می‌گذارد، ولی ما می‌خواهیم که این تعرفه در حد متوسط باشد تا هم به تولیدات داخلی ضربه نزند و هم واردات کالا به کشور انجام شود. رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی متذکر شد: قاعده بر این است که وقتی تعرفه را بالا می‌بریم تولیدات داخلی کیفیت را بالا ببرند و قیمت‌ها را پایین بیاورند، ولی عملا این مساله در کشور ما برعکس شده است اگر امروز تولیدات داخلی افزایش قیمت ندارند به این دلیل است که قیمت اجناس داخلی نزدیک به کالاهای خارجی است و اگر فروشندگان بخواهند ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت بدهند دیگر مردم به خرید اجناس خارجی روی می‌آورند. طحان‌پور با بیان اینکه با انحصار واردات مخالفم، تاکید کرد: برخی شرکت‌های بزرگ وارداتی درصدد هستند تا در بازار انحصار ایجاد کنند و از ورود افراد دیگر به این گردونه ممانعت می‌کنند.