تک‌نرخی شدن قیمت گندم با هدف رانت‌زدایی

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی تک نرخی شدن قیمت گندم را تصمیمی برای «رانت‎زدایی» عنوان کرد و خبر داد که پس از ابلاغ مصوبه کارگروه تحول اقتصادی در خصوص نرخ جدید گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران و بخش خصوصی براساس آن اقدام می‎کنند و سپس استانداری‎ها نرخ آرد و نان را در صورت نیاز تعیین خواهند کرد. مهدی غضنفری با اشاره به مصوبه دولت گفت: خرید تضمینی گندم در سال ۹۰ براساس هر کیلو ۳۶۰ تومان انجام می‎شود و اگر قیمت فروش آن همانند سال گذشته ۲۵۰ تومان باشد، این میزان تفاوت قیمت باعث ترغیب برخی سوداگران به خرید و فروش کاذب، کسب پول‎های هنگفت و تباه کردن بیت‎المال می‎شود، چون گندم را ۲۵۰ تومان از دولت می‎خرند و مجددا ۳۶۰ تومان به آن می‎فروشند.

وزیر بازرگانی تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‎ها را یک اقدام مبارک و تصمیمی عادلانه ذکر کرد و افزود: با تک‎نرخی شدن گندم در کشور و پرداخت معادل یارانه آن، شاهد اصلاح ساختارها در خرید و فروش گندم با هدف رانت‎زدایی و کوتاه شدن دست سوداگران خواهیم بود.

وی اضافه کرد: دولت برای خرید تضمینی گندم منابع مالی محدودی دارد که مختص کشاورزان زحمتکش است. با این تصمیم جدید، حقوق کشاورزان حفظ می‎شود و این مبالغ به صاحبان اصلی‎اش می‎رسد.

غضنفری از اعلام آمادگی وزارت بازرگانی برای اجرایی شدن تصمیم جدید ستاد هدفمندی یارانه‎ها خبر داد و گفت: تک‎نرخی شدن گندم در کشور انگیزه را برای خرید آگاهانه بخش خصوصی افزایش می‎دهد و پس از آن شاهد خروج سوداگران از بازار و حضور پر رنگ‎تر بخش خصوصی در خرید گندم امسال خواهیم بود.

وی با اشاره به برنامه وزارت بازرگانی برای تبدیل ایران به قطب منطقه در حوزه تجارت غلات، افزود: با این تصمیم بزرگ، فضای کسب و کار در حوزه خرید و فروش و تجارت گندم و فرآورده‎های آن بهبود می‎یابد.

به گفته او، دو نرخی بودن گندم عامل فساد در سیستم اداری و به تبع آن نیازمند بازرسی‎های گسترده و صرف هزینه و وقت بسیار است و دولت بر این باور است که قیمت فروش گندم کمتر از قیمت تضمینی آن نباشد تا در فرآیندهای آن شفاف‎سازی صورت گیرد.

ادغام به معنی تعدیل نیرو نیست

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، وی در پاسخ به نگرانی برخی از کارکنان مبنی بر تعدیل نیرو در صورت ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن‌، گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانه‌های کشور باید به ۱۷ عدد کاهش یابد ولی باید توجه داشت که طرح ادغام وزارتخانه‌ها به معنی کم شدن وظایف بخش‌های مختلف و تعدیل نیرو نیست.

وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد‌: طرح ادغام قطعا با حفظ کرامت نیروی انسانی صورت می‎گیرد و ماموریتش بهبود فضای اقتصادی کشور است.