تدوین نقشه راه برای اتاق پایتخت

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در اولین گفت و گوی خود پس از برگزیده شدن به عنوان رییس این اتاق در دوره هفتم، از تدوین نقشه راه برای اتاق پایتخت خبر داد.

یحیی آل‌اسحاق با تشریح اولویت‌های این دوره اتاق اولین اولویت در برنامه‌هایش را تقویت تشکل‌ها ذکر کرد و افزود: اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های اتاق و خط مشی و استراتژی آن را باید از هیات نمایندگان دریافت کنیم تا یک برنامه همگن داشته باشیم، اما در مجموع دیدگاه‌ها این گونه به نظر می‌رسد که از اهم مسائل تقویت تشکل‌ها باشد.

وی در این مورد یادآور شد: باید تشکل‌ها را از حاشیه به متن بیاوریم تا در اولویت باشند چرا که اتاق، تشکل تشکل‌ها است و اولویت اول آن باید تقویت تشکل‌ها باشد.

آل‌اسحاق اولویت دوم اتاق تهران را تشکیل هلدینگ‌های تخصصی عنوان کرد و گفت: ما اگر بخواهیم در منطقه رتبه اول را کسب کنیم و به رشد هشت درصدی برسیم باید به تشکیل هلدینگ‌های تخصصی بپردازیم. بدون داشتن هلدینگ امکان حضور در رقابت وجود ندارد و هلدینگ‌های تخصصی با حضور همه کسانی که می‌توانند باید پیگیری شود.

وی همچنین اشاره‌ای به موضوع جهاد اقتصادی داشت و اظهار کرد: در این مورد ما در سه حوزه تحول جدی خواهیم داشت؛ یکی در بینش به مساله اقتصاد، دیگری در تدابیر و همچنین در حوزه انضباط.

رییس اتاق تهران در مورد تحول در بینش اقتصادی یادآور شد: ما طی ۳۰ سال گذشته بینش‌های متفاوتی داشتیم که اتاق تهران باید اینها را جمع‌بندی کند تا فصل‌الخطاب آن مدنظر قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در مورد تدابیر نیز باید بگویم که یکی از مشکلات ما تدابیری در اقتصاد است که باقی مانده دولت‌های قبلی محسوب می‌شود. مثلا مجموعه مجوزهایی که باقی مانده از اقتصاد دولتی است.

آل‌اسحاق با تاکید بر بازنگری در تدابیر افزود: در کنار اینها، ضرورت انضباط نیز وجود دارد که منظور این است که اگر موضوعی قانون و مصوبه شد، اجرا شود. وی به لایحه اصلاح قانون فضای کسب و کار نیز اشاره کرد که هم‌اکنون در مجلس است و بر مصوب شدن آن تاکید کرد.

آل‌اسحاق همچنین در مورد جلسه تعیین هیات رییسه اتاق تهران اظهار کرد: انتخابات هیات رییسه اتاق تهران با حضور قریب به اتفاق هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد که این نشانه علاقه‌مندی منتخبان بخش خصوصی به اتاق بازرگانی است.

وی با تاکید بر این که این انتخابات با کمال آزادی و با رعایت همه ضوابط برگزار شد، اضافه کرد: آنچه حاصل شد، این بود که ترکیبی از همه دیدگاه‌های حوزه اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران حاضر شدند که این حس خوبی را ایجاد کرده است.

این مدیر سرشناس بخش خصوصی در مورد ترکیب هیات رییسه دوره هفتم اتاق بازرگانی تهران نیز اظهار کرد: این ترکیب هیات‌رییسه زمینه را برای ایجاد همدلی فراهم کرده است و امیدواریم با یک برنامه و اهداف مشخص جایگاه اتاق ارتقای بیشتری بیابد.

رییس اتاق تهران با اشاره به سخنان رییس اتاق ایران مبنی بر لزوم شکل‌گیری «یک اقتصاد دولت - ملت»، تصریح کرد که تحقق این هدف بدون همدلی کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند، ممکن نخواهد بود.