تمامی تغییر قیمت‌ها غیرقانونی است

گروه بازرگانی- معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از انجام یک میلیون و ۵۸۰ هزار مورد بازرسی از مجموعه بنگاه‌های خرد و کلا‌ن طی دو ماه گذشته خبر داد و با اشاره به تشکیل ۱۲۵ هزار پرونده تخلفاتی، اظهار داشت: تمرکز بازرسی‌ها بر روی عرضه مواد پروتئینی، لبنی، میوه، حبوبات، سبزیجات، قندوشکر، روغن، پودرهای شوینده، انواع کاغذ، نهاده‌های دامی، پوشاک در بخش خدماتی و نیز حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی، واحدهای اقامتی، اماکن تفریحی و رستوران‌ها بوده است. تقوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هیچ شرکتی نمی‌تواند به صورت خودسرانه نسبت به تغییر قیمت تولیدات و خدمات خود اقدام کند، افزود: هیچ مصوبه‌ جدیدی در کارگروه کنترل بازار برای تغییر قیمت‌ها تصویب نشده است و تمامی تغییر قیمت‌ها غیرقانونی بوده و براساس ضوابط قانونی با آنها برخورد می‌شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: هر حوزه‌ای برای تغییر قیمت محصولات و خدمات، ‌باید مستندات خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهد تا این مستندات در اختیار سازمان حمایت گذاشته شده و بررسی آن در دستور کار گروه کنترل بازار قرار گیرد.

به اعتقاد تقوی همه دستگاه و بنگاه‌ها باید به سمت کاهش قیمت تمام شده و کنترل هزینه‌های خود پیش روند.

تقوی تصریح کرد: در صورت کنترل هزینه‌ها در بخش‌های تولیدی و خدماتی، می‌توان بسیاری از اتلاف‌ها و ضایعات را مدیریت کرده و قیمت را به‌گونه‌ای کاهش دهیم که بتوانیم به جایگاه واقعی خود در بازارهای جهانی دست یابیم.

معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پایان سخنان خود از آمادگی این سازمان برای ارائه راهکارها و تکنیک‌های کاهش قیمت تمام شده، افزایش بهره‌وری و مدیریت هزینه‌ها خبر داد و افزود: با توجه به ضرورت کاهش قیمت‌ها و افزایش بهره‌وری، باید در زمینه مدیریت هزینه اقدامات عملیاتی انجام شود.