تعیین قیمت کف برای نهاده‌های مرغداری

در چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ بوده‌ایم که دلیل آن از سوی سازمان دامپزشکی، شیوع آنفلوآنزای فوق حاد و از طرف دامداران، گران شدن قیمت نهاده‌ها عنوان شده است. قیمت انواع نهاده‌های مرغداری در حالی با تغییرات زیادی مواجه شده که دولت هنوز راهکاری را برای تامین نهاده‌های ارزان قیمت ارائه نکرده است.

به گزارش «مهر»، هنوز چندی از افزایش یکباره قیمت تخم‌مرغ نمی‌گذرد که قیمت گوشت مرغ هم در بازار با افزایشی جزئی مواجه شد، هرچند که دولت پس از گرانی تخم‌مرغ، اقدام به واردات از کشور ترکیه کرد.

قیمت هر شانه تخم‌مرغ پس از گرانی یک باره به حدود ۵ هزار تومان رسید که اتحادیه مرغداران تخم گذار با هماهنگی با دولت، ۲۵۰ تومان زیر قیمت بازار این محصول را وارد بازار کردند، اما بازهم قیمت به روال سابق خود بازنگشت.

گرچه افزایش هزینه قیمت تمام شده تولید دلیل گرانی گاه و بیگاه مواد غذایی عنوان می‌شود، اما همیشه واردات تنها راه حل برای کاهش قیمت‌ها بوده در صورتی که افزایش قیمت نهاده‌ها از مهم‌ترین عواملی است که باعث گرانی مواد غذایی می‌شوند.

این در حالی است که هم‌اکنون قیمت ذرت و کنجاله سویا افزایش یافته و دولت هم تدابیری برای کنترل قیمت این مواد اتخاذ نکرده است. براساس این گزارش، قیمت ذرت در بندر ۴۱۰ تومان و سویا ۵۲۱ تومان است که تا درب مرغداری قیمت این نهاده‌ها به ترتیب به ۴۶۰ و ۵۷۰ تومان می‌رسد و قیمت ذرت نیز نسبت به سال قبل ۴۹درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از سویی هرکیلوگرم مرغ زنده در بازار بین ۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰ تومان عرضه می‌شود که این قیمت متاثر از قیمت نهاده‌ها و جوجه یک روزه است که از ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به حدود ۱۱۰۰ تومان رسید که این افزایش قیمت، تبعاتی را برای بازار موادغذایی دارد. در این رابطه حسین مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران می‌گوید: گوشت مرغ در هفته گذشته با قیمت ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان فروش رفته که این قیمت ناشی از افزایش قیمت نهاده‌ها است. وی با بیان اینکه دولت باید قیمت نهاده‌ها را کنترل کند، افزود: اتحادیه به وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی پیشنهاد داده است تا هرچه زودتر قیمت کف را برای نهاده‌های مرغداری‌ها تعیین کنند تا تولیدکننده‌ها به اطمینان خاطر، جوجه ریزی را انجام دهند و تولید به موقع و با قیمت مناسب روانه بازار شود.

مقدم‌نیا در خصوص علت افزایش قیمت نهاده‌ها، تصریح کرد: نهاده‌ها اغلب وارداتی هستند و به همین جهت قیمت آنها متاثر از هزینه حمل و نقل است که با تغییرات قیمت سوخت جهانی و نرخ حامل‌های سوخت در کشور، افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه میانگین هرکیلوگرم مرغ زنده درکشور ۲۲۸۶ تومان است، افزود: پیشنهاد ما این است که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۲۵۰۰ تومان تعیین شود.