بازار مملو از میوه‌های لوکس خارجی شد

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: در حالی که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی با درخواست واردات میوه تا تاریخ ۲۲ اسفند ۸۹ به بهانه لوکس بودن مخالفت کرده بودند، اما در فاصله کمتر از یک هفته در ایام عید بازار مملو از این محصولات شد. سید رضا نورانی در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به تورم ۲۰۰ درصد طی ۱۰ سال گذشته، گفت: قرار بود ۳۰ درصد این افزایش تورم از طریق جایزه‌های صادراتی تامین شود، اما جایزه‌های صادراتی دو سال گذشته هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه دولت قرار است ۴۰۰ میلیارد تومان جایزه صادراتی به صادرکنندگان پرداخت کند، افزود: در این خصوص قول واگذاری سهام شرکت‌ها را داده‌اند که تاکنون واگذار نشده است.

نورانی افزود: متاسفانه در حال حاضر سیاست‌ها به نفع واردات است، زیرا ارز ارزان قیمت را به واردات می‌دهیم و از واردات انواع محصولات خارجی نیز حمایت می‌شود که در این صورت تولید‌کننده داخل نمی‌تواند با قیمت‌های وارداتی رقابت کند.

نورانی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت محصولات وارداتی در کشور کمتر از قیمت محصولات تولید داخل است و دولت باید با حمایت‌های خود از بخش تولید این مشکل را برطرف کند.

وی گفت: واردات میوه‌های لوکس همان طور که مسوولان بارها تاکید کرده اند باید متوقف شود، اما هم‌اکنون بازار داخل مملو از میوه‌های لوکس مانند زردآلو، آلو، شلیل، انگور، آناناس، لیموترش، نارگیل، گلابی و هلو است و با قیمت‌های سرسام‌آوری که تنها بخش اندکی از مردم می‌توانند آن را تهیه کنند عرضه می‌شود.