سرمایه‌گذاری چینی‌ها درخراسان‌رضوی

سفیر چین در ایران در دیدار با رییس‌کل سازمان توسعه تجارت از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری تجار چینی در استان خراسان رضوی خبر داد. یوهونگ یانگ، با تاکید بر این موضوع که گسترش روابط تجاری با ایران با توجه به مواضع مشترک سیاسی دو کشور از خواسته‌های مقامات چینی است از سفر قریب‌الوقوع هیات اقتصادی چینی به ایران با هدف مذاکره و بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی خبر داد و گفت: حل مشکلات

تجاری - اقتصادی جزو اولویت‌های کاری این هیات خواهد بود. حمید صافدل، رییس سازمان توسعه نیز در این نشست خواستار تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین ایران و چین در سطح وزرای دو کشور شد و گفت: باید یادداشت تفاهم همکاری‌های گمرکی و بازرگانی بین دو کشور به منظور توسعه روابط تجاری ایران و چین به امضا برسد.

وی با اشاره به قاچاق کالا و کیفیت نامطلوب کالاهای چینی وارداتی به ایران گفت: متاسفانه ورود کالای چینی به ایران از طریق کشور ثالث، مصرف‌کنندگان را دچار مشکلات مختلفی کرده که استفاده از تجربیات چینی‌ها در مدیریت واردات می‌تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد.

صافدل همچنین گفت: تاسیس بانک مشترک بین ایران و چین و استفاده از ارز رایج در دو کشور به افزایش مبادلات تجاری کمک بسیاری می‌کند.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و چین ادامه داد: تسهیل صادرات کالاهای فرآوری شده از ایران به چین، تشکیل شورای حکمیت برای حل اختلاف بین تجار دو کشور و امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های گمرکی در بازرسی و استاندارد کالا از دیگر بندهایی است که در کمیسیون مشترک ایران و چین بررسی می‌شود.