مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها امسال کلید می‌خورد

گروه بازرگانی- نشست خبری مهدی غضنفری با خبرنگاران به بهانه آغاز سال نو به تشریح اقدامات وزارت بازرگانی و اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشت. دکترغضنفری سال ۹۰ را سال اجرای مرحله بعدی قانون یارانه‌ها عنوان کرد که سهم بیشتری از اجرای این قانون مربوط به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است. جهاد اقتصادی، چالش یا فرصت!

وزیر بازرگانی با بیان اینکه «ما فکر می‌کنیم وزارت بازرگانی یکی از دستگاه‌های مورد نظر جهاد اقتصادی است و در سال جاری باید فعالیت‌هایی متناسب با این نام‌گذاری در وزارتخانه شکل گیرد»، خاطرنشان کرد: دو تعبیر در نامگذاری سال جهاد اقتصادی به ذهن می‌رسد یکی اینکه ما با چالش‌های فراوانی نظیر بیکاری روبه رو هستیم و دیگر وجود فرصت‌های فراوان است مثل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که امکان سرمایه‌گذاری بیشتری را به همراه می‌آورد.

به اعتقاد وزیر بازرگانی، سال ۸۹ سال سخت و در عین حال شیرینی بود و در این سال کارهای بزرگ انجام شد. وی سال جاری را سال تثبیت اقدامات سال گذشته و آماده شدن برای پله بعدی هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد.

این عضو کابینه دولت دهم در تشریح اقدامات سال ۸۹ به رشد ۲۶ درصدی صادرات نسبت به سال ماقبل آن اشاره کرد و یادآور شد : صادرات ۶/۳۲ میلیارد دلاری باعث شد که در آخرین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی عدد ۴۵ میلیارد دلار هدف صادراتی سال ۹۰ پیش‌بینی شود و این در حالی است که رشد ۱۲ درصدی صادرات فرش دستباف در سال گذشته نیز رضایت بخش است.

وی همچنین به طرح آمایش تجاری وزارت بازرگانی اشاره کرد و در توضیح این مطلب گفت: طرح آمایش تجاری قصد دارد مجموعه ای از زیرساخت‌ها را برای سهولت امر تجارت فراهم سازد به نحوی که ریل‌هایی در حوزه تجارت کنار هم قرار گیرند که قطار صادرات غیر نفتی بتواند به راحتی روی آن حرکت کند و زیرساخت‌ها به گونه ای باشد تا بتوانیم بخش‌های مختلف را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وزیر بازرگانی طول مدت طرح آمایش تجاری را ۵ ساله بیان کرد و افزود : یکی از اقدامات بزرگی که در سال ۹۰ شروع می‌شود طرح آمایش تجاری است که با برنامه پنجم آغاز خواهد شد.

وی در خصوص مزایای طرح آمایش تجاری عنوان کرد: اگر زیر ساخت‌های تجاری به تکامل و بلوغ برسد می‌توانیم عدد ۴۵ میلیارد دلار را برای سال ۹۰ محقق کنیم و با این اقدام فرصت‌های اشتغال بیشتری فراهم و تولید نیز شکوفا می‌شود.

عضو کابینه دولت دهم در خصوص دیگر برنامه‌های وزارت بازرگانی در سال ۹۰ اظهار کرد: تنظیم بازار با نقش بندی بخش خصوصی و دخالت دولت و تلاش برای همگانی کردن تجارت الکترونیک در سال جاری با جدیت دنبال می‌شود.

در ادامه این نشست، وزیر بازرگانی به اجرای مراحل بعدی قانون یارانه‌ها و سهم تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: فاز دوم اجرای قانون بنا به تشخیص رییس‌جمهور در سال جاری عملیاتی خواهد شد، بعد از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بنگاه‌های تولید کالا و خدمات می‌توانند دو دیدگاه داشته باشند؛ یکی افزایش قیمت کالاها متعاقب افزایش بهای انرژی و دیگری افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها که ما طرفدار این رویکرد هستیم.

به اعتقاد غضنفری امسال، سال آزمون تکنیک‌های کاهش قیمت تمام شده است و اگر با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کالاها همچنان رقابتی بماند توان بالایی در صادرات غیرنفتی پیدا می‌کنیم.

وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه تکنیک‌های کاهش قیمت تمام شده از نان شب نیز برای ما واجب‌تر است گفت: اگر می‌خواهیم کاهش قیمت تمام شده به اوج برسد باید هزینه‌ها را مدیریت و شکار کنیم و بدترین تصمیم سرهم کردن هزینه‌ها و گرفتن آن در حلقه‌های بعدی است، بنابراین به سازمان حمایت گفته شده که مسیر مدیریت هزینه‌ها را به متقاضیانش متذکر شود.