صادرات خاویار پرورشی برای نخستین بار

گروه بازرگانی - وزیر جهاد کشاورزی از بهبود سامانه‌های مصرف آب و انرژی بخش کشاورزی در سال ۹۰ و صادرات خاویار پرورشی برای نخستین بار خبر داد. صادق خلیلیان ضمن تشریح برنامه‌های دولت در بخش کشاورزی برای سال ۹۰ اظهار کرد: وضعیت تنظیم بازار به گونه‌ای بود که تولیدات کشاورزان توانست به خوبی پاسخگوی تمام جمعیت کشور باشد و ذخایری هم که دولت در نظر داشت در صورت به چالش کشیده شدن بازار از آنها استفاده کند، خوشبختانه مورد استفاده قرار نگرفت.

خلیلیان همچنین با اشاره به روند اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: هر چند در مورد نقش بخش کشاورزی در اجرای خوب هدفمندسازی یارانه‌ها تبلیغ نشد و کسی به آن اشاره‌ای نکرد، اما آنچه در هدفمندسازی یارانه‌ها رخ داد، پشتیبانی بود که بخش تولید کشاورزی از این طرح انجام داد و ما هم باید متناسب با آن از کشاورزان و تولیدکنندگان تقدیر کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

وی به تدوین چند بسته حمایتی برای بخش کشاورزی در سال جدید اشاره کرد و گفت: چند بسته حمایتی در نظر گرفتیم؛ بسته‌های کوتاه مدت که شامل وام ۵ میلیون تومانی کم بهره برای تامین خرید نقدینگی سوخت و انرژی است که در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌گیرد تا از بابت افزایش نرخ حامل‌های انرژی دچار شوک نشوند. در عین حال وام‌های دیگری هم در نظر گرفته شده که با بازپرداخت طولانی مدت و با نرخ سود و کارمزد بسیار پایین است که آن وام‌ها در اختیار تمام تولیدکنندگان و کشاورزان قرار می‌گیرد تا بتوانند اصلاحات ساختاری را در مصرف انرژی و آب انجام دهند.

وزیر جهاد کشاورزی به طراحی دو برنامه اساسی در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها طی سال ۹۰ اشاره کرد و افزود: بهبود سامانه‌های مصرف آب و انرژی برای امسال طراحی شده است که کمک می‌کند کشاورزان بتوانند با بهره‌وری بالا عمل کرده وهدفمندسازی یارانه‌ها را به یک فرصت برای افزایش تولید تبدیل کنند که در این بخش یک صد میلیون تومان وام در اختیار تمام کشاورزان قرار می‌گیرد. خلیلیان همچنین گفت: امسال هم ۱۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد که به توسعه سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان کمک بسیاری می‌کند و استفاده از آن سبب ایجاد جهش در بخش کشاورزی می‌شود.