عسگراولادی: دولت اجازه تاسیس بانک‌های جدید را ندهد

رییس کنفدراسیون صادرات از دولت خواست تا اجازه تاسیس بانک‌های جدید را ندهد و سرمایه‌های موجود را به سمت تولید هدایت کند. به گزارش ایسنا، اسدالله عسگراولادی در همایش چهره‌های برتر تجارت و صنعت، هدفمند کردن یارانه‌ها را موجب شفافیت در بودجه و برنامه‌ریزی‌ها و صداقت در طرح‌های عمرانی ارزیابی کرد و گفت: همچنین دهک‌های پایین جامعه از مزایای آن در صورت پیاده شدن درست بهره‌مند خواهند شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تهدیدها و چالش‌های اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: تورم احتمالی ناشی از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی که با بالا رفتن این قیمت‌ها دچار تنگ‌دستی می‌شوند، در کنار موضوعاتی مثل وضعیت ارز باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرند.

به گفته این فعال بخش خصوصی، دولت باید در زمینه‌ جبران افزایش قیمت گاز و گازوئیل به خصوص در مصارف کشاورزی و دامپروری تمهیداتی بیندیشد.

رییس کنفدراسیون صادرات خواستار این شد که درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها به سرمایه بانک‌ها اضافه و از این محل به واحدهای تولیدی کمک شود و بهره‌ وام‌ها متناسب نرخ تورم باشد.

وی با انتقاد از بانک‌ها که سودهای ۲۰ و چند درصدی می‌گیرند، گفت: این امر با اهداف بانک‌ها در تضاد است و دولت نباید اجازه تاسیس بانک‌های جدید را بدهد و پول موجود در بانک‌ها باید به سمت تولید برود. سود بانکی برای بخش تولید باید یک رقمی باشد و اگر چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، حداقل زیر ۱۵ درصد باشد.

عسگراولادی همچنین با انتقاد از برخی قیمت‌گذاری‌های شرکت‌های واگذاری اصل ۴۴ اظهار کرد:‌ دولت در واگذاری‌ها نباید فقط به درآمد بیندیشد، بلکه باید موضوعات دیگری مثل حفظ اشتغال و افزایش تولید را هم در نظر داشته باشد؛ اما در شرایط فعلی به عنوان مثال قیمت زمین را هم با بالاترین قیمت ممکن در واگذاری محاسبه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بارها از دولت و وزارت صنایع خواسته‌ام تا هیات‌هایی را به کشورهایی مثل چین، ترکیه و دیگر کشورهایی که کالاهای آنها با قیمت پایین‌تر وارد ایران می‌شوند، ارسال کنند، افزود: ‌این هیات‌ها باید بررسی کنند که چرا قیمت تمام‌شده در این کشورها کمتر از ایران است.