بهره‌برداری از پل خلیج فارس تا 3 سال دیگر

گروه بازرگانی - دبیر شورای هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه تجاری - صنعتی کشور، ضمن معرفی دو شرکت داخلی به عنوان برندگان مناقصه پروژه پل عظیم خلیج فارس، از بهره‌برداری از این پل حداکثر تا سه سال آینده خبر داد. حمید بقایی در نشستی با خبرنگاران پیرامون جزئیات پروژه پل خلیج فارس، اعلام کرد: قیمت پایه در این پروژه، ۶۵۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد که ۸۵ درصد آن توسط منابع دو شرکت برنده با فاینانس خارجی و ۱۵ درصد از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد قشم تامین می‌شود.

او افزود: از میان ۱۲ شرکتی که برای حضور در این پروژه اعلام آمادگی کردند، ۶ شرکت به مرحله بعد راه پیدا کردند که از بین آنها نیز، نهایتا دو شرکت داخلی به نام‌های «پترو ساحل توسعه خلیج فارس» و «هدایت سرمایه‌گذاری ایده پارس» به عنوان برنده مناقصه برگزیده شدند که در قالب کنسرسیوم کل پروژه را اجرا می‌کنند. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین از خصوصی سازی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی خبر داد و با تاکید بر اینکه در قالب این خصوصی‌سازی، تصدیگری در مناطق آزاد کاملا خصوصی می‌شود و سازمان‌های مناطق آزاد فقط نقش نظارتی و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها را خواهند داشت، یادآوری کرد: از گام‌های اولیه این خصوصی‌سازی، واگذاری هواپیمایی کیش ایر است.

بقایی در عین حال به فراهم شدن امکان تاسیس بانک در مناطق آزاد با هزینه کمتر نسبت به سرزمین اصلی نیز اشاره و عنوان کرد: برای سهولت تجارت در مناطق آزاد بانک مشترک با کشورهای خارجی ایجاد می‌شود.

بار دیگر تغییر مدیرعامل کیش

۱۸ فروردین ماه امسال بود که خبر انتصاب محمد علی محبی به عنوان مدیرعامل جدید منطقه آزاد کیش منتشر شد. مدیرعاملی که از منطقه ویژه اقتصادی پیام آمده بود تا کیش، یعنی منطقه‌ای که همواره مهر بی‌ثباتی مدیریتی بر پیشانی آن بوده و ظرف چهار سال، سه مدیرعامل عوض کرده را متحول کند، اما ‌این مدیر عامل جدید نیز در روند کاری خود با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو شد و با کیش خداحافظی کرد. حمید بقایی، دبیر شورای هماهنگی امور مناطق آزاد ضمن دفاع از عملکرد محبی از انتصاب وی به عنوان مدیر راه‌اندازی منطقه جدیدالتاسیس ماکو - هفتمین منطقه آزاد تجاری در شمال غربی کشور - خبر داده است.