گروه بازرگانی- قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی می‌گوید: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از آغاز سال ۸۹ تاکنون فقط ۲۰۰ میلیارد تومان از ۵۸۰ میلیارد تومان یارانه مصوب شیر را پرداخت کرده است. به گزارش «مهر»، حسین مدرس خیابانی با بیان ‌این مطلب که سرانه مصرف شیر در کشورمان نصف کشورهای پیشرفته دنیا است، ادامه داد: به رغم پرداخت یارانه شیر و توسعه و ترویج مصرف ‌این محصول، فاصله بسیاری با سرانه مصرف شیر در جهان وجود دارد و با توجه به پایین بودن ‌این سرانه، طبیعی است که هرگونه تغییر در مکانیزم‎ پرداخت یارانه شیر نباید موجب کاهش مصرف شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های دامداری ایران نیز با اشاره به اینکه روزانه حدود ۲۶ هزار تن شیر در کشور تولید می‌شود، گفت: پیرو ابلاغیه ناگهانی بازرگانی استان تهران مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی تولیدی شیر یارانه‌ای و نخریدن شیر تولیدی از سوی کارخانجات چاره‌ای جز معدوم کردن شیر نداریم.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص دلایل کاهش تولید شیر یارانه‌ای و افزایش قیمت این فرآورده و عدم عرضه آن اظهار داشت: پیرو مصوبه بیست و ششم دی ماه سال جاری هیات دولت مبنی بر تفویض اعتبارات مربوط به شیر یارانه‌ای خانوار از معاونت راهبردی به وزارت بازرگانی، چیزی نگذشت که نه تنها اعتباری به کارخانه‌های تولیدی تخصیص نیافت، بلکه از این تاریخ به بعد کارخانجات اقدام به پس‌زدن شیر کردند. وی ادامه داد: پیرو دستورالعمل بازرگانی استان تهران، کارخانجات تولیدکننده شیر یارانه‌ای مکلف به کاهش تولید شدند که البته دلیل این اقدام از سوی بازرگانی استان، عدم توانمندی در تامین اعتبارات یا مطالبات کارخانجات تولیدی عنوان می‌شود. به گفته سلطانی‌، طلب دامداران از کارخانجات به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن شیر یارانه‌ای در کشور تولید و عرضه می‌شود، تصریح کرد: حذف یارانه شیر و جلوگیری از تولید این فرآورده با استناد به اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها نه تنها به سود طبقات محروم و اقشار آسیب‌پذیر نخواهد بود، بلکه به زیان آنها است.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های دامداری ایران با تاکید بر‌اینکه «سیاست دولت در خصوص شیر یارانه‌ای مشخص نیست»، افزود: افزایش قیمت شیر به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و مردم توان خرید نخواهند داشت. از سوی دیگر گفته می‌شود که میزان تولید شیر یارانه‌ای شرکت صنایع شیر ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنین به دنبال خبر افزایش قیمت شیر یارانه‌ای از ۳۵۰ تومان به ۶۰۰ تومان، محمد فربد عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی به «فارس» گفت: بنابر اعلام وزارت بازرگانی و طبق نامه‌ای که از سوی برخی سازمان‌های بازرگانی استانی به تعدادی از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی ارائه شده، از تولیدکنندگان خواسته شده تا تولید و عرضه شیر یارانه‌ای را از ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری متوقف کنند.