گروه بازرگانی - روز گذشته رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران آمار صادرات فرش دستباف ایران طی ده ماه نخست امسال را ۴۴۴ میلیون دلار اعلام کرد. فیصل مرداسی در گفت و گو با خبرنگاران به هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری وزارت بازرگانی تا پایان سال جاری برای صادرات فرش دستباف، عمده کشورهای واردکننده این محصول، برگزاری جشنواره فروش فرش در کل کشور، بیمه قالیبافان و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای بافندگان خبر داد. بنا به اظهارات مرداسی براساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۱ وضعیت اقتصادی بازارهای هدف ایران بهبود یافته که این موضوع ارتباط مستقیمی با بهبود وضعیت صادراتی فرش دستباف کشور دارد.

مرداسی اظهار داشت: با وجود اینکه سال سختی را پشت‌سر گذاشتیم، اما وزارت بازرگانی تا پایان سال هدف‌گذاری صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری را در نظر گرفته بود که امید می‌رود این رقم همراه با رشد وزنی در صادرات و رسیدن به ۸ هزار تن صادرات فرش دستباف محقق شود.

وی عمده کشورهای واردکننده فرش ایران در سال جاری را آمریکا، آلمان، امارات، ایتالیا، لبنان و ژاپن اعلام کرد و افزود: ۳۲ کشور نزدیک به ۹۷ درصد صادرات فرش دستباف ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

فیصل مرداسی با تاکید بر ضرورت حفظ بازارهای سنتی صادراتی فرش دستباف، تاکید کرد: ثبات در این بازارها باید پیگیری شود، ضمن اینکه برزیل به عنوان هفدهمین کشور واردکننده فرش دستباف با ۶میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۵میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و چین با یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رشد، بازارهای جدیدی هستند که پیش روی فرش دستباف ایران قرار گرفته‌اند. رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین با بیان اینکه اجرای بیمه قالیبافان براساس قانون جدید از ۱۵ دی ماه آغاز شده ،‌افزود: ‌واجدین شرایط باید به شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنند . وی، گروه اولیه مشمول این بیمه را ۲۰۰هزارنفراعلام کرد وگفت:‌ یکی از شرایط برخورداری از بیمه کسب گواهینامه مهارت از سازمان فنی حرفه ای است که تاکنون ۶۰ هزارنفر با ارائه این گواهینامه مشمول بیمه شده‌اند.

مرداسی در پایان از توافق مرکز ملی فرش با بانک توسعه صادرات برای تامین تسهیلات ارزی ارزان قیمت به منظور تامین مواد اولیه پشم و ابریشم مورد نیاز قالیبافان خبر داد.