گمرک ایران، کجا می‌رود؟

گروه بازرگانی - نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران در جلسه مورخ ۲۹/۱۰/۸۹ به استناد اصل یکصد وبیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی را برای انتقال بخش‌هایی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اتخاذ نموده‌اند که این تصمیمات به تایید محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور رسیده است که از این میان می‌توان به سازمان بنادر و دریانوردی، مرکز تحقیقات راه‌آهن، مرکز آموزش فنون هوایی، مرکز آموزش هما و ... اشاره کرد. این در حالی است که در بندهایی از تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور مشخصا عنوان شده که گمرک جمهوری اسلامی ایران اختیارات گمرکات واقع در مناطق مرزی را افزایش داده و نتیجه را به کارگروه اعلام نمایند و همچنین عنوان شده گمرک جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ نماید که بخشی از گمرکات استان تهران به استان‌های مرکزی، قم و سایر استان‌های همجوار منتقل و نتیجه اقدامات به کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران گزارش شود و مفاد تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور نیز با شرح تفصیلات به سازمان‌های و وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

این در حالی است که عباس معمارنژاد رییس‌کل جدید گمرک ایران روز گذشته در مصاحبه با ایسنا از وجود چنین مصوبه‌ای ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته «من هنوز در این باره مصوبه‌ای ندیده‌ام» عباس معمارنژاد در پاسخ به سوالی منوط به انتقال گمرک ایران به آذربایجان شرقی اظهار داشت: با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در حال تهیه برنامه‌ای برای نقل و انتقال گمرکات هستیم، ولی تا زمانی که این برنامه مشخص نشود، نمی‌توانم درباره آن چیزی بگویم.

او تاکید کرد که ستاد گمرک قطعا از تهران منتقل نخواهد شد و افزود: هنوز نمی‌توانم از جزئیات این طرح چیزی بگویم، ولی انتقال بخش‌هایی از گمرک در دستور کار است.