هدفمندسازی یارانه‌ها بدون مزایای صادراتی

سرپرست سازمان توسعه تجارت: بسته حمایتی تصویب می‌شود

سارا صفاری- در حالی که افقهی، رییس سابق سازمان توسعه تجارت ایران از تخفیف پنج درصدی سود تسهیلات بانکی صادرکنندگان بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در قالب بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سخن گفته و به بند «ز» ماده ۸ قانون هدفمندسازی، استناد کرده بود که وزارت بازرگانی را مسوول تدوین بسته حمایتی در بخش صادرات غیرنفتی می کرد، برخی فعالان بخش خصوصی معتقدند که هدفمندسازی یارانه‌ها مزیت‌های صادراتی کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اکنون با گذشت یک ماه و چند روز از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها، صادرکنندگان کشور همچنان در انتظار تدوین بسته‌ای هستند که ریسک‌های ناشی از هدفمندی را پوشش دهد. این در حالی است که بسته حمایت از صادرات چندی پیش از دستور کار دولت خارج و قرار بر این شد که وزارت بازرگانی بسته جدیدی را تدوین و بعد از تصویب، پیش روی صادرکنندگان قرار دهد. پیش از این قرار بر این بود که ۳۹۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۵۷ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صادر‌کنندگان در زمان اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها قرار بگیرد. در این خصوص حمید صافدل، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بسته حمایت از صادرات غیر نفتی مراحل نهایی را طی می‌کند به سخنان معاون اول رییس‌جمهور در جمع بازرگانان استان یزد اشاره کرد و این موضوع را نوید بخش تایید و تصویب نهایی بسته مذکور دانست.

به گفته صافدل، معاون اول رییس‌جمهور بر تسریع پرداخت معوقات جوایز صادراتی تاکید کرده است. وی ادامه داد: به همین منظور بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در جلسه شورای عالی صادرات غیر نفتی که با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود به تایید نهایی خواهد رسید.

صافدل، مجموع معوقات جوایز صادراتی از سال ۸۶ تا پایان امسال را ۵۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ‌۱۱۰ میلیارد تومان از این رقم در بودجه امسال قرار می‌گیرد و ۴۷۰ میلیارد تومان باقی‌مانده نیز براساس دستور رییس‌جمهور به مسوولان برای تسویه حساب پرداخت می‌شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص اینکه چه میزان تسهیلات در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی پیش‌بینی شده این گونه پاسخ داد: به دلیل تنوع برنامه‌ها این بسته باید بحث و بررسی شود و الان نمی‌توانم در مورد میزان تسهیلات به صادرکنندگان در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها صحبت کنم. همچنین محمود دودانگه، معاون برنامه‌ریزی وزیر بازرگانی در خصوص بسته حمایت از صادرات غیر نفتی گفت: موضوع تدوین بسته ای برای حمایت از صادرات غیرنفتی از ۲ سال پیش در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته بود و با مشارکت بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و سایر دستگاه‌ها و بر اساس رویکرد علمی بسته نهایی تهیه شد. وی با بیان اینکه این بسته بر مبنای پرداخت تسهیلات با درصد سود پایین و کمک‌های بلاعوض برای حمایت و توسعه صادرات و جهش صادراتی تهیه شد، عنوان کرد: در کارگروه‌های مختلف طرح تحول اقتصادی این بسته تایید و تصویب شد؛ اما با توجه به اینکه در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، حمل و نقل، کشاورزی، اصناف و بخش‌های تولیدی نیز بسته‌های حمایتی تهیه شده بود، از همین رو بحث موازی کاری مطرح شد، زیرا برای همه فرآیندهایی که یک کالای صادراتی باید طی کند بسته حمایتی تدوین شده بود، به همین منظور ابهامات مختلفی در خصوص این بسته وجود داشت.

از سوی دیگر اسدا... عسگر اولادی، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در خصوص ریسک‌های احتمالی هدفمندسازی یارانه‌ها برای صادرات گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها مزایایی برای صادرات ندارد. رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با تاکید بر اینکه تا زمانی که نرخ واقعی ارز مشخص نشود صادرات رشد نخواهد کرد، افزود: دولت معتقد است صادرات ۲۳ میلیارد دلاری طی ۵ سال باید به ۶۰ میلیارد دلار برسد و نرخ ارز نیز در مقابل رقم صادرات به واردات منطقی است و در صورت افزایش نرخ ارز واردات کاهش می‌یابد و این به ضرر مصرف‌کننده است. وی دلیل بخش دولتی برای عدم افزایش نرخ ارز را منطقی دانست و عنوان کرد: ما معتقدیم ارز ارزان است و با این نرخ واردات به شدت در حال افزایش و تولید در حال تنزل است. به گفته این فعال بخش خصوصی به دلیل قیمت تمام شده پایین و ارز ارزان ما نفت را می فروشیم و کالا می‌خریم که این هدف برنامه پنجم نیست.

عسگراولادی معتقد است یا تعرفه باید افزایش یابد یا واردات محدود شود و با وضع موجود که قیمت تمام شده کالای صادراتی با تورم موجود در کشور بالا است با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت کالاهای صادراتی نیز باز هم ۲ تا ۳ درصد افزایش می‌یابد و این مانعی است که باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود. به گفته وی، کشورهای دیگر تورم داخلی و شرایط کشور خودشان را در نظر می‌گیرند نه تورم کشور ما را!

در همین خصوص، مسعود دانشمند عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اظهار بی‌اطلاعی از جزییات بسته پیشنهادی وزارت بازرگانی برای حمایت از صادرات غیرنفتی اظهار داشت: با وجود اینکه این بسته برای صادرات غیرنفتی است، اما هیچ اطلاعی از جزییات آن ندارم و تا آنجایی که مطلع هستم مشورتی با اعضای اتاق در این خصوص نشده است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص مزیت هدفمندسازی یارانه‌ها برای صادرات گفت: این طرح برای صادرات مزیتی ندارد، زیرا قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد. وی در پایان جمع‌بندی کرد: امروز باید کمک کنیم تا صادرکننده آسیب نبیند و سپس او را در بازارهای جهانی به حال خود رها کنیم.