بازار «صلاح‌الدین» در دست ترکیه

گروه بازرگانی- رییس اتاق مشترک ایران و عراق، در دیدار با بازرگانان استان صلاح‌الدین عراق اعلام کرد که در آینده ای نزدیک شعبه‌های بانک های ایرانی در این استان عراق راه اندازی می شود. یحیی آل اسحاق همچنین تصریح کرد که به زودی نهادهای بیمه و گمرکات ایران، خط تجاری کشور و صلاح الدین را پوشش می‌دهند.

در ادامه رییس انجمن دوستی ایران و عراق و رییس هیات تجاری صلاح الدین، از اینکه تجار ایرانی روابط اقتصادی خود را تنها به اقلیم کردستان و جنوب عراق محدود کرده اند، انتقاد کرد و خواستار سهم بیشتری از مراودات اقتصادی دو کشور به نفع استان صلاح الدین شد. به گفته «نافع»، شهروندان صلاح الدین تحت تاثیر تبلیغات غربی به کالاهای ایرانی بسیار بدبین هستند و محصولات با برند ایرانی را بی کیفیت می دانند.

«نافع تاکید کرد که؛ بازار صلاح الدین در حال حاضر در دست تجار ترکیه است و کالاهای ساخت کشور ترکیه خریداران پر و پاقرصی در این استان دارد.

او از اقدامات تشویقی بخش خصوصی ترکیه برای تصاحب هرچه بیشتر بازار صلاح الدین خبر داد و افزود: اتاق بازرگانی و صنعت استانبول شهربازی کوچکی را به شهر صلاح الدین اهدا کرده  است که این اقدام منجر به آن شده تا در ذهن کودکان صلاح الدینی نام ترکیه ماندگار شود. او همچنین از سرمایه گذاری شرکت های ترکیه ای در بخش ساخت وساز استان صلاح الدین سخن گفت و بیان کرد: کشور ترکیه سیمان و آهن الات رایگان در اختیار ما قرار می دهد.

وی یادآوری کرد که کالاهای ایرانی هنوز آزمایش خود را در استان صلاح الدین پس نداده و حتی تاکنون تبلیغات این کالاها نیز در این استان صورت نگرفته است. همچنین جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به بسته بودن گذرگاه منظریه اظهار امیدواری کرد که با بالا رفتن سطح مبادلات دو کشور و ارسال کالا از ایران به استان صلاح‌الدین این گذرگاه مرزی نیز با کمک دولت باز شود تا هزینه‌های حمل و نقل کاهش یابد.

در ادامه یکی از تجار عراقی با اشاره به حضور کمرنگ ایران در استان صلاح‌الدین گفت: شرایط سیاسی باعث شده تا این استان بیشتر به سمت تجارت با سوریه و اردن سوق پیدا کند.ما انتظار داریم که ایرانی‌ها به استقرار امنیت در عراق کمک کنند تا در سایه این امنیت روابط تجاری هم پیشرفت کند.در حال حاضر کالاهای ایرانی که به بازار استان صلاح‌الدین می‌رسد چندین‌بار طی واسطه‌ها خرید و فروش شده و به همین دلیل قیمت این کالاها بالا است و خریدار تمایل چندانی به خرید آن‌ها ندارد. بازرگان دیگری با ارائه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه دائمی از محصولات ایرانی در استان صلاح‌الدین، قول داد که برای برپایی این نمایشگاه، زمین در اختیار متقاضیان بگذارد.