مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا رشد کرد

گروه بازرگانی - مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) اعلام کرد مبادلات تجاری ۲۷ کشور اروپایی با ایران طی ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۰ با رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۲/۲۰ میلیارد یورو رسید. به گزارش «فارس» در حالی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی با افزایش مواجه شده است که دولت آمریکا سیاست تحریم ایران را در این سال در پیش گرفته است و متحدان اروپایی خود را به شدت تحت فشار قرار داده است تا از سطح مبادلات خود با ایران بکاهند.

واردات این اتحادیه از ایران که در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۰۹، ۸۹/۶ میلیارد یورو اعلام شده بود در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۰، به ۴۵/۱۱ میلیارد یورو افزایش یافت.

بدین ترتیب واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۰ با افزایش ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است. اما صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این مدت نیز افزایش داشته است. صادرات این اتحادیه به ایران در ۱۰ ماه نخست سال۲۰۱۰ با افزایش ۵/۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۷/۹ میلیارد یورو رسیده است.

با این حال در ماه اکتبر۲۰۱۰، مبادلات دو طرف نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته است. در این ماه ۸۳۹ میلیون یورو کالا از اتحادیه اروپا به ایران صادر شد. این رقم در ماه قبل از آن ۹۲۱ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در ماه اکتبر به ۸۷۰ میلیون یورو رسیده است. این رقم برای ماه سپتامبر ۱.۰۷۷ میلیارد یورو گزارش شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۰۹ با ۴۵ درصد کاهش در مقایسه با سال ۲۰۰۸، به ۴/۱۸ میلیارد یورو رسید.

در همان سال، اتحادیه اروپا ۱۰.۳ میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرد که ۹۰ درصد آن شامل انرژی و فرآورده‌های مرتبط با آن بوده است.

کاهش تجارت خرده‌فروشی در اروپا

از سوی دیگر امار یورو استات نشان می‌دهد که در نوامبر سال ۲۰۱۰، در مقایسه با ماه اکتبر همان سال، حجم تجارت خرد (retail trade) در اتحادیه اروپا به طور میانگین، ۸/۰ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میلادی، حجم تجارت خرد در حوزه اتحادیه اروپا ۱ درصد رشد یافته بود. مقایسه تغییرات ماهانه در حجم تجارت مذکور نیز نشان می‌دهد که در نوامبر ۲۰۱۰ در مقایسه با ماه اکتبر ، تجارت مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات در حوزه اتحادیه اروپا نیز ۹/۰ درصد کاهش از خود نشان می‌دهد.

بیشترین کاهش در حوزه تجارت خرد در ناحیه اتحادیه اروپا در پرتغال با ۲/۴ درصد کاهش و پس از آن در لیتوانی با ۹/۱ درصد کاهش و بلژیک با ۵/۱ درصد کاهش مشاهده می‌شود. از سوی دیگر، بیشترین افزایش‌ها نیز در این زمینه در کشورهای مالت با ۵/۵ درصد ، فرانسه با ۹ درصد و استونی با ۷ درصد افزایش گزارش شده است.

بررسی حجم تجارت مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات در حوزه اتحادیه اروپا نیز نشان می‌دهد که در نوامبر ۲۰۱۰ در مقایسه با نوامبر ۲۰۰۹، این میزان یک درصد کاهش یافته است.