هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی نیازمند دقت مضاعف است

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در همایش ملی زیتون، با بیان اینکه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌‌ها در بخش تولید کشاورزی نیازمند دقت مضاعف است و باید تغییراتی در خط تولید و استفاده از تکنولوژی‌های برتر ایجاد شود، ‌بی‌توجهی به بخش کشاورزی را کفران نعمت دانست و گفت: چناچه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بخش حمل‌ونقل محصولات کشاورزی بدون اقدامات جبرانی مناسب باشد، اثرات جدی برجای خواهد گذاشت و امکان رقابت در بازارهای جهانی را از محصولات ایرانی می‌گیرد. به گفته محمد نهاوندیان، بخش کشاورزی با ایجاد فرصت شغلی برای ۲۳ درصد جمعیت شاغل کشور حق بزرگی بر گردن مدیران اقتصادی کشور دارد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه بازده تولیدی و درآمدی در بخش کشاورزی با یکدیگر متناسب نیست، ادامه داد: ‌باید کار جدی در فن‌آوری و رشد بخش کشاورزی انجام شود؛ چراکه در بسیاری از کشورها سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی بالاتر از اقتصاد است که این پتانسیل در ایران نیز وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته مصرف زیتون در دنیا بیش از ۱۲۵ درصد رشد داشته است، افزود: این رقم نشان می‌دهد بازار محصول زیتون در حال گسترش بوده و قابلیت سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد.

به گفته نهاوندیان تنوع اقلیمی ایران این اجازه را می‌دهد که سهم بسیاری از بازار جهانی زیتون را در اختیار بگیرد، اما جای این سوال است آیا میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به بازده مناسبی دست یافته است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر ضرورت تحقیقات در بحث زیتون، ادامه داد: باید روش‌های ترویجی در مورد این محصول اصلاح شده و کارها بین بخش خصوصی و دولتی تقسیم شود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی برخلاف صنعت مساله آفات و بلایای طبیعی مطرح است، افزود: در چنین مواردی باید دولت‌ها وارد عمل شده و این اطمینان را به کشاورزان بدهند تا سرمایه گذاری‌های لازم را انجام داده و دولت از آنان حمایت خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران،‌ بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را یکی از مسائل و مشکلات این بخش در کشورمان دانست و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه روش‌های استفاده از آب در کشورمان پیشرفته نیست راندمان آب نیز در ایران پایین‌تر از متوسط دنیاست، به همین دلیل این بخش اقدامات توسعه‌ای دولت را می‌طلبد. به گزارش «ایسنا» همایش ملی زیتون در حالی برگزار شد که هیچ یک از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در آن حضور نداشتند، در حالی که اعضای شورای ملی زیتون از مسوولان این وزارتخانه برای حضور در این همایش دعوت کرده بودند.