گروه بازرگانی- در آخرین ماه پاییز سه محصول سنگ ‌(کنسانتره آهن خاکستر پریت)، پسته تازه و خشک و متانول از جمله اقلام مهم صادراتی بازرگانان تهرانی بوده است. به گزارش اتاق تهران، طی آذرماه، بازرگانان پایتخت نشین بیش از ۹ هزار تن پسته خشک و تازه به بازارهای مقصد صادر کرده اند که ارزش آن ۶۶ میلیون دلار برآورد شده است؛ حال آنکه در آبان ماه ۱۵ هزار تن پسته به ارزش ۱۰۹ میلیون دلار روانه بازارهای خارجی کرده بودند که مقایسه این ارقام حاکی از کاهش ۴۰ درصدی میزان صادرات پسته از تهران است؛ در حالی که متوسط ارزش هر تن پسته در آبان ماه امسال هفت هزار و ۱۸۷ دلار بوده که در آذر ماه به هفت هزار و ۲۹۷ دلار رسیده است.

میزان صادرات سنگ (کنسانتره آهن خاکستر پریت) تجار تهرانی در آذر ماه سال جاری ۸۴ میلیون دلار با متوسط ارزش ۹۵ دلار برای هر تن گزارش شده است.

بعد از این محصول و پسته، سومین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی در آذر ماه «متانول(الکل متیلیک)» است که به میزان ۶۵ میلیون دلار از این محصول با قیمت متوسط ۳۱۱ دلار برای هر تن صادر شده است.

طی این مدت، چهارمین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی «پلی‌اتیلن با چگالی ۹۴» است که بازرگانان تهرانی در این مدت ۴۴ میلیون دلار از این محصول با قیمت متوسط هزار و ۹۸ دلار در هر تن صادر کرده‌اند.

پنجمین و ششمین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی در آذر ماه امسال به ترتیب «قیر نفت» و «نفت (روغن دارای ۷۰ درصد وزنی از مواد معدنی)» بوده‌اند که به ترتیب ۲۸ میلیون دلار با قیمت متوسط ۴۸۱ دلار و ۲۵ میلیون دلار با قیمت متوسط ۷۴۸ دلار از این محصولات صادر شده‌ است.

فرش، کف‌پوش از پشم و موی نرم حیوانات نیز هفتمین محصول عمده صادراتی تهرانی‌ها طی این مدت بوده که از این محصول ۲۱ میلیون دلار با قیمت متوسط ۴۹ هزار و ۸۷۶ دلار در هر تن صادر شده است.

هشتمین، نهمین و دهمین کالای عمده صادراتی از این استان در آذر ماه امسال به ترتیب «اتیلن گلیکول(اتان دیول)» با ۱۸ میلیون دلار صادرات، «انگور خشک کرده (کشمش)» با ۱۶ میلیون دلار صادرات و «الکیل‌های بنزن‌ها و نفتالین‌های مخلوط» با ۱۴ میلیون دلار صادرات بوده‌ و متوسط ارزش هر تن این کالاها که به ترتیب ۸۶۱، دو هزار و ۴۳۰ و هزار و ۳۹۴ دلار بوده گزارش شده است.