تصرف بازارها توسط اسباب‌بازی‌های چینی

گروه بازرگانی - ارزش صادرات اسباب‌بازی از گوانگ دونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده اسباب‌بازی در چین، طی ۱۱ ماه سال ۲۰۱۰ به ۱۱/۵ میلیارد دلار رسید. به گزارش شینهوا، در این مدت ارزش صادرات این استان به آمریکا ۱۳/۲میلیارد دلار بوده که ۹/۱۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن کاهش یافته است. صادرات به اتحادیه اروپا نیز با افت ۶/۱۰ درصدی مواجه شده و به ۲۲/۱میلیارد دلار رسیده است. اما صادرات اسباب بازی چینی به کشورهای آسه‌آن با افزایش ۷/۶۷درصدی به رقم ۲۴۰ میلیون دلار رسید.

در گزارش خبرگزاری شینهوا همچنین آمده است: چین با تولید ۷۰ درصد اسباب‌بازی‌های جهان، بزرگ‌ترین تولید و صادرکننده اسباب‌بازی و استان جنوبی گوانگ دونگ این کشور بزرگ‌ترین مرکز تولید اسباب بازی در جهان است.آمارها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد اسباب‌بازی‌های چین در استان «گوانگ‌دونگ» تولید شده و هشت هزار تولیدکننده این کشور در این زمینه فعال هستند.

گفتنی است، اسباب‌بازی‌های ساخت چین به اروپا، آمریکا، ژاپن و دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود و ۶۰ درصد این صادرات به آمریکا صورت می‌گیرد.

براساس این گزارش، سرانه خرید اسباب‌بازی کودکان در جهان هم اکنون ۳۴ دلار و در آمریکا ۳۵۰ دلار است.

همچنین بیش از ۶۰ هزار نوع اسباب‌بازی چینی در بازار ایران یافت می‌شود و به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده اسباب‌بازی‌های ساخت چین، ایران به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌ها برای واردات اسباب‌بازی‌های کشور اژدها تبدیل شده است. البته واردات اسباب‌بازی به ایران از کشورهای آلمان و ایتالیا نیز صورت می‌گیرد که به دلیل قیمت بسیار بالای این اسباب‌بازی‌ها مردم تمایل زیادی برای خرید آن نشان نمی‌دهند.

هم‌اکنون ۹۵ درصد از واردات اسباب بازی کشورمان در اختیار چینی‌ها است. در این میان سهم تولیدات داخلی در بازار تنها دو تا سه درصد است.