تدوین نقشه راه نان کیفی نهایی شد

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی از تهیه نقشه راه نان کیفی خبر داد و با بیان اینکه گردش مالی زنجیره تولید نان ۱۵هزار میلیارد تومان (معادل ۱۵ میلیارد دلار) ‌است، تصریح کرد: ‌در این زنجیره که بیش از نیمی از ارزش صادرات غیر‌نفتی است بیش از دو میلیون نفر مشغول به کار هستند که به طور میانگین هفت میلیون نفر جمعیت خانواری کشور را دربر می‌گیرند. به گفته غضنفری، در زمان حاضر اشتغال حداقل ۱۰ درصد از جمعیت کشور از طریق زنجیره گندم، ‌آرد و نان است و از سویی کل جمعیت کشور ذینفعان حوزه نان محسوب می‌شوند.

وزیر بازرگانی در همایش ملی کیفیت آرد و نان همچنین از موافقت اصولی با تنوع بخشی به نان سنتی خبرداد و گفت: این موافقت به شرطی است که نانوایی‌های سنتی همزمان نان را براساس نرخ قبلی اعلام شده با همان وزن و کیفیت تولید کنند.

غضنفری اظهار داشت: اعلام قیمت نان یک موضوع استانی است و بسیاری از نانوایان پیش‌تر درخواست کرده بودند که به جز اندازه استاندارد تعیین شده برای نان، امکان پخت با سایر تنوع‌ها (افزودنی) نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه نان سنتی با افزودنی مخاطب و مشتری خاص خود را دارد، ‌اظهار داشت: باید پس از حفظ کیفیت برای نانی که با مواد افزودنی تولید می‌شود قیمت‌گذاری کرد تا قابل کنترل و رصد بوده و بتوان آن را پایش کرد.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود گردش مالی در بخش ضایعات نان را یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ‌با این مبلغ می‌توان ۲۱۴ سیلوی یکصد هزارتنی ساخت یا اینکه ۱۵۰ دستگاه کارخانه نان صنعتی ایجاد کرد.

غضنفری در توضیح رقم ضایعات زنجیره نان گفت: متوسط ضایعات پیش ازبرداشت گندم هفت درصد، پس از برداشت ۱۶درصد و نان در مرحله مصرف ۱۰ تا ۳۰درصد است که مجموع اینها از مجموع حلقه چهار هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها، ‌یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر بازرگانی همچنین درباره پیوستن اتحادیه آزادپز به سنتی که تا پیش از این تحت‌پوشش قنادان بوده است، توضیح داد: این ادغام با توافق صورت گرفته و در حقیقت برای یکپارچه‌سازی امور است.