وزیر بازرگانی: بازار 22  گروه کالایی روزانه رصد می‌شود

وزیر بازرگانی می‌گوید: روزهای آغازین اجرای مرحله اصلی هدفمندی یارانه‌ها که هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم، توسط دولت، مردم و فعالان بخش‌خصوصی به خوبی مدیریت شد و در حال حاضر با بازاری که جریانات معمولی قیمت‌ها بر آن حاکم است و به خوبی پیش می‌رود، مواجه هستیم. مهدی غضنفری با بیان اینکه طی ۱۰ روز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به طور متوسط روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار بازرسی و پاسخگویی صورت گرفته است، رصد و کنترل مستمر موجودی‌های بازار (اچ صفر) در ۲۲ گروه کالایی را یکی از وظایف اصلی وزارت بازرگانی برشمرد.

وی گفت: مجموعه‌ای شامل ۱۴ هزارو ۵۰۰ انبار و سردخانه متعلق به بنکداران، عمده‌فروشان و تولیدکنندگان، هر ۱۵ روز یک بار موجودی خود را از طریق سامانه گزارش می‌دهند.

وزیر بازرگانی پیش‌بینی کرد با موجودی بازار (اچ صفر) فرآیند کنونی تا ایام نوروز ادامه پیدا کند، به این معنا که به‌ محض خرید توسط مصرف‌کننده، خرده‌فروشان و عمده‌فروشان کالای مورد نیاز را از محل منابع تامین خود جایگزین می‌کنند و نیازی به استفاده از کالای ذخیره شده زیرکلید وزارت بازرگانی نخواهد بود.

به گفته وزیر بازرگانی، افزایش موجودی‌های بازار (اچ صفر) نیز می‌تواند عامل دیگری برای کاهش قیمت‌ها باشد که ناشی از رفتار طبیعی بازار است و به طور طبیعی فروشنده نیز به دنبال ارائه تخفیف جهت فروش بیشتر است.

غضنفری در مورد اقلام اساسی (اچ‌یک) که توسط بخش خصوصی ذخیره شده اما به اصطلاح زیرکلید وزارت بازرگانی است، نیز گفت: ما هنوز هیچ درخواستی برای آزادسازی آن‌ها در بازار نداشته‌ایم.

وی درباره قیمت برخی محصولات پتروشیمی نیز گفت: در تصمیم دولت برای قیمت خوراک مواد اولیه پتروشیمی مقرر شد نرخ‌ها همچون ماه‌های نخستین سال جاری محاسبه شود و واحدهای پتروشیمی نیزمتعهد شدند تا قیمت محصولات را کاهش دهند.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در پاره‌ای از مواقع باید در انتظار مدیریت هزینه‌ها به شکل بهتر یا بالا رفتن سطح رقابت باشیم که به نظر می‌رسد هنوز برای پدیدار شدن جلوه‌های این مهم زود است، اما اقتصادی که مبتنی بر یارانه‌های پنهان نباشد به طور حتم با رقابت و رقابت‌پذیری وافزایش بهره‌وری کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه میان اصلاح قیمت‌ها و کاهش نرخ برخی اقلام یک رابطه ساده ریاضی وجود دارد، گفت: وقتی قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند به طور طبیعی باید نرخ‌ها هم روند نزولی داشته باشد.

وزیر بازرگانی در پایان با ذکر مثالی توضیح خود را کامل کرد وگفت: به عنوان نمونه گروهی از تولیدکنندگان وابسته به قیمت گندم و آرد همچون ماکارونی پیش از اجرای قانون هزینه بیشتری را برای تهیه مواد اولیه خود می‌پرداختند، اما در زمان کنونی با توجه به نرخ جدید گندم و آرد امکان خرید ارزان‌تر برای آنها فراهم شده است؛ بنابراین انتظار آن است که کالای خود را با قیمت پایین عرضه کنند.