سهم 30 درصدی مناطق آزاد امارات از تجارت خارجی این کشور

نفیسه آفرین زاد - سازمان گمرک امارات در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که مناطق آزاد این کشور سهم ۳۰ درصدی از تجارت خارجی امارات را به خود اختصاص داده‌اند و سیاست گذاران اقتصادی این کشور، با توجه به ظرفیت مناطق آزاد در رشد تجاری - اقتصادی کشورها، رشد تجارت از معبر این مناطق را با جدیت دنبال می‌کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از سازمان گمرک امارات، حجم کل تجارت خارجی از معبر مناطق آزاد این کشور در سال ۲۰۰۹، معادل ۲۸۶.۶ میلیارد درهم (هر دلار ۶۷/۳ درهم) بوده است که این رقم در مجموع، ۴/۲۹ درصد از مجموع تجارت غیرنفتی امارات در این سال که رقم آن ۹۷۴ میلیارد درهم بوده است را در بر می‌گیرد.

در این میان، حجم کل وارداتی که از معبر مناطق آزاد این کشور انجام شده، ۱۶۷.۹ میلیارد درهم بوده و برای صادرات و صادرات مجدد در این مناطق نیز، رقم ۷/۱۱۸ میلیارد درهم به ثبت رسیده است.

حجم کل واردات امارات در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ۶۱۵ میلیارد درهم و حجم کل صادرات و صادرات مجدد در این کشور نیز، ۳۳۱.۷ میلیارد درهم بوده است.

تجارت ۱۲ هزارتن کالا در مناطق آزاد امارات در هر ساعت

براساس این گزارش، روزانه به طور متوسط و صرفا با احتساب ۸ ساعت کار رسمی امارات در روز، ۹۶ هزار تن کالا از معبر مناطق آزاد مختلف این کشور، حمل و نقل شده است که این رقم با احتساب حجم تجارت در مناطق آزاد به ازای «هر ساعت» به ۱۲ هزار تن می‌رسد.

این گزارش همچنین حاکی است که در مجموع، ۱/۲۳ میلیون تن کالا در سال ۲۰۰۹ میلادی در مناطق آزاد این کشور تجارت شده است که از این میان، ۵/۱۵ میلیون تن کالا از مجرای این مناطق به امارات، وارد و ۹/۷ میلیون تن کالا از معبر مناطق آزاد این کشور، صادر شده که این صادرات هم شامل صادرات اولیه و هم شامل صادرات مجدد بوده است.

کشورهای چین، هندوستان، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، انگلستان، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، مالزی و لهستان در سال ۲۰۰۹ میلادی، بیشترین صادرات را از معبر مناطق آزاد امارات، به این کشور داشته‌اند که مجموع حجم این صادرات، ۱۱۰.۴ میلیارد درهم بوده و این رقم ۶۶ درصد کل ارزش ریالی واردات انجام شده به امارات را به خود اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر کشورهای ایران، عربستان سعودی، عراق، هندوستان، کویت، قطر، پاکستان، مصر، هنگ کنگ و بلژیک جزو کشورهایی هستند که امارات بیشترین صادرات را در سال ۲۰۰۹ میلادی به آنها داشته است که حجم این صادرات، ۲/۷۴ میلیارد درهم بوده و این رقم در مجموع، ۶۲ درصد از کل حجم صادرات و صادرات مجدد امارات را به خود اختصاص می‌دهد.

در این گزارش، همچنین پیش بینی شده است که حجم کل تجارت خارجی شامل صادرات و صادرات مجدد و واردات از معبر مناطق آزاد امارات در سال ۲۰۱۰ میلادی با رشد قابل توجهی نیز روبه رو خواهد شد؛ چراکه ارزیابی حجم تجارت مناطق آزاد این کشور در ۹ ماه سال جاری میلادی، حکایت از این موضوع دارد.

براساس آمارهای به دست آمده، امارات بیشترین حجم تجارت خارجی خود را با کشورهای عرب زبان داشته که کارشناسان اقتصادی، تناسب فرهنگی و اجتماعی میان امارات و سایر کشورهای عرب‌زبان را مهم‌ترین عامل در تمرکز سیاست‌گذاران این کشور در تجارت با کشورهای عرب زبان و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های این موضوع ارزیابی کرده‌اند.

در این میان، کشورهای عربستان سعودی با ۷/۱۷ میلیارد درهم، عراق با ۱/۱۰ میلیارد درهم، قطر با ۸/۴ میلیارد درهم، کویت با ۵/۴ میلیارد درهم، مصر با ۴/۳ میلیارد درهم، لیبی با ۲/۲ میلیارد درهم، بحرین با ۲ میلیارد درهم، اردن با ۲ میلیارد درهم، عمان با ۶/۱ میلیارد درهم، لبنان با ۵۲/۱ میلیارد درهم، سوریه با ۵/۱ میلیارد درهم و یمن با ۴/۱ میلیارد درهم، به ترتیب، عمده‌ترین شرکای تجارت خارجی امارات از معبرمناطق آزاد این کشور بوده‌اند.