شرکت‌های ساختمانی ترکیه در راه  بازسازی عراق

گروه بازرگانی- شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران ترکیه با حضور در شمال عراق درصدد گسترش نفوذ خود و افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی در این ناحیه هستند. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت‌های ساختمانی ترکیه آمادگی خود را برای معرفی خدمات و توانمندی‌هایشان در نمایشگاه سلیمانیه که قرار است روز ۱۵ دسامبر افتتاح شود اعلام کرده‌اند.

در این نمایشگاه پیش‌بینی می‌شود که علاوه بر شرکت‌های ترک ۲۰۰ شرکت دیگر از کشورهای ژاپن، کره، سوریه، اردن، ایران و امارات متحده عربی کالاها و خدمات خود را عرضه کنند. براساس گزارش‌های اعلام شده، توسعه صادرات در سال‌های اخیر به رشد اقتصادی ترکیه کمک شایانی کرده است؛ به طوری که در نوامبر سال گذشته ضریب بهره‌برداری از ظرفیت صنایع ترکیه ۸/۶۹ درصد بود و این رقم در اکتبر سال ۲۰۱۰ به ۳/۷۵ درصد ارتقا یافته است که نشان می‌دهد در حال حاضر تنها از ۲۵ درصد ظرفیت صنعتی کل این کشور استفاده نمی‌شود و صادرات می‌تواند بخشی از ظرفیت‌های خالی را از میان ببرد. براساس این گزارش، شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ترکیه در دو سال اخیر بر فعالیت‌های خود برای نفوذ هرچه بیشتر به بازار کشورهای منطقه (به ویژه خاورمیانه، آسیای میانه) و قاره آفریقا افزوده‌اند.

به موجب گزارش‌های رسمی اخیرا راه‌آهن دولتی ترکیه درصدد برآمده است که بازسازی شبکه راه‌آهن عراق را که در نتیجه تهاجم نیروهای آمریکا و متحدان او به شدت آسیب دیده است عهده‌دار شود. مقامات راه‌آهن دو کشور توافق کرده‌اند که یک شرکت مشترک ایجاد کنند تا چگونگی بازسازی شبکه راه‌آهن عراق را مورد بررسی قرار دهد.

نمایندگان راه‌آهن عراق و ترکیه قرار است که ماه آینده در استانبول با یکدیگر دیدار کرده و پروتکل مربوط به همکاری در زمینه بازسازی راه آهن عراق را امضا کنند.

در چارچوب این همکاری، ترکیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز راه‌آهن عراق را تامین و نیروی تخصصی لازم را برای این کشور تربیت خواهد کرد.

طبق اظهار مسوولان وزارت حمل و نقل ترکیه، دولت عراق منابع مالی هنگفتی برای بازسازی شبکه راه آهن خود در اختیار ترکیه قرار خواهد داد.

وزارت صنایع و تجارت ترکیه اخیرا تسهیلات جدیدی به صادرکنندگان کوچک و متوسط ترکیه اختصاص داده است. در این کشور ۸۰ هزار صادرکننده کوچک و متوسط وجود دارد که قرار است ۳ میلیارد لیره ترک ( بیش از دو میلیارد دلار) وام صادراتی با شرایط مناسب به آنان اعطا شود.

گفتنی است، دولت خودمختار کردستان عراق اعلام کرده است که ۲ میلیارد دلار برای بازسازی شهر سلیمانیه اختصاص داده است و درصدد است که ۵ میلیارد دلار دیگر برای فعالیت‌های عمرانی و ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات این منطقه اختصاص دهد.