آمار تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی نیمه نخست امسال نشان می‌دهد، هرچند میزان وزنی این تجارت با کاهش مواجه بوده، اما از نظر ارزش میزان صادرات و واردات ایران به ترتیب ۱۲ و ۵/۰ درصد رشد داشته است. براساس آمار گمرک ایران در نیمه نخست امسال میزان صادرات ایران به ۲۴ کشور عضو اتحادیه اروپا با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۸۸ به ۹۵۹ میلیون دلار رسیده است. همچنین از نظر وزنی نیز در حالی‌که در شش ماهه نخست سال گذشته ایران بیش از یک میلیون و دو هزار تن انواع کالا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر کرده بود، اما در نیمه نخست امسال این میزان با ۹ درصد کاهش به ۹۱۵ هزار تن رسیده است. بر این اساس سه کشور بلژیک، ایتالیا و هلند عمده کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران به اروپا بوده‌اند. میزان صادرات ایران به کشور بلژیک بیش از ۲۵۲ میلیون دلار، ایتالیا ۱۹۸ میلیون دلار و هلند ۱۴۱ میلیون دلار بوده است.

از ۲۴ کشور عضو اتحادیه اروپا که مقصد صادرات ایران بوده‌اند، ارزش صادرات به ۱۷ کشور طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و میزان صادرات به هفت کشور با افت مواجه بوده است. کشورهای هلند، مجارستان، لیتوانی، قبرس، فنلاند، ایتالیا و اسلوواکی هفت کشوری بوده‌اند که میزان صادرات ایران به این کشورها در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش رو به رو شده است. کشورهایی که میزان صادرات ایران به آنها رشد کرده است هم عبارتند از؛ آلمان، اتریش، استونی، اسلوونی، اسپانیا، انگلستان، ایرلند، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، سوئد، فرانسه، لهستان، لوکزامبورگ، مالتا، یونان و پرتغال.

طی این مدت میزان صادرات ایران به کشور انگلستان از ۱۶ میلیون دلار نیمه نخست سال گذشته به ۲۵ میلیون دلار و میزان صادرات به کشور فرانسه هم از ۲۳ میلیون دلار در نیمه نخست سال گذشته به ۲۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

از سوی دیگر طی شش ماهه نخست امسال ایران از ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا به میزان شش میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار واردات داشته است.

این میزان در مقایسه با شش میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار واردات شش ماهه نخست سال گذشته ۵/۰ درصد رشد داشته است. وزن این مقدار واردات طی نیمه نخست امسال بیش از سه میلیون و ۸۹۱ هزار تن بوده که در مقایسه با رقم چهار میلیون و ۶۶۸ هزار تن واردات در نیمه نخست سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است. همچنین سه کشور آلمان، ‌فرانسه و ایتالیا عمده کشورهای مبدا کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا در نیمه نخست امسال بوده‌اند.