وزیر بازرگانی در مراسم روز ملی نان با بیان اینکه دولت موظف است گندم را به صورت تضمینی از کشاورز خریداری کند و دراین تصمیم تا سال زراعی بعد تغییری ایجاد نمی‌شود، افزود: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دیگر آرد نه با قیمت ۷۵ و ۴۵۰ ریالی که بر اساس قیمت ملی به نانوایان و نیز صنایع ماکارونی عرضه خواهد شد. به گفته مهدی غضنفری، در شرایط فعلی وزارت بازرگانی تمام هزینه‌های خرید را به کشاورز پرداخت می‌کند و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ متعارف یا ملی را برای خرید گندم تعیین خواهد کرد. وزیر بازرگانی گفت: مابه‌التفاوت نرخ تضمینی با نرخ ملی که پایین تر از قیمت جهانی است نیز به صورت یارانه به کشاورز پرداخت می‌شود.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: کشاورزان مجاز هستند در صورت تمایل، گندم خود را به بخش خصوصی بفروشند یا اینکه مانند گذشته دولت آن را به قیمت ملی خریداری کند.

وزیر بازرگانی در ادامه افزود: از مجموع بیش از چهار هزار میلیارد تومان یارانه برای گندم، آرد و نان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن سهم مصرف‌کننده است که دولت درنظر دارد آن را به حساب مردم واریز کند. غضنفری همچنین در مورد تعیین نرخ محلی نان گفت: نرخ نان پس از اجرای قانون هدفمندی در استان‌های مختلف به صورت محلی محاسبه می‌شود. وزیر بازرگانی ادامه داد: در صورت تاثیر مسائل محلی و شاخص‌هایی به جز نرخ سوخت، استانداری‌ها می‌توانند براساس تعامل مشترک با دست‌اندرکاران بخش خصوصی در این حوزه، نرخ نان را خود تعیین کنند. وی با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دیگر نانوایی آزادپز و یارانه‌ای نداریم، گفت: نبود سهمیه‌بندی و آغاز رقابت دیگر رخداد بعد از اجرای قانون هدفمندی در حوزه آرد و نان است.

غضنفری در ادامه خاطرنشان کرد: دولت از نانوایانی که از صحنه رقابت جامانده و توان ماندگاری در بازار را ندارند، حمایت‌های لازم را خواهد کرد. وزیر بازرگانی با بیان این جمله که در فرآیند جدید اجازه ندهیم برخی که به فضای یارانه‌ای عادت کردند و خلاقیت و نوآوری را به کار نبردند، چیره شوند و نوعی از درخواست‌ها را مطرح کنند، گفت: تکرار وضعیت کنونی شرایط نامساعد یارانه‌ای را ایجاد می‌کند. وی افزود: از بزرگان صنعت می‌خواهیم اجازه دهند رقابت‌پذیری، افزایش کیفیت و کاهش قیمت جای وضعیت کنونی را بگیرد. غضنفری تاکید کرد: در شرایطی که قانون هدفمندی یارانه‌ها بهترین طرحی است که کشور را به اهداف پیش بینی شده می‌رساند، ادامه راه کنونی و مسیر یارانه‌ها پس از چند سال کشور را به واردکننده نفت و گاز تبدیل می‌کند.

یادآور می‌شود که در این مراسم از ۵۰ نفر از دست‌اندرکاران این صنعت شامل کشاورزان، سیلوسازان، نانوایان، مراکز خرید، کارخانه‌های آردسازی، شرکت‌های حمل و نقل، نانوایان و ناشران و مولفان برتر قدردانی شد.