معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه ثبت سفارش واردات هیچ‌گونه کالایی ممنوع نیست و ثبت سفارش همه اقلام بر اساس ضوابط انجام می‌گیرد، گفت: توقف ثبت سفارش کالا در کشور تکذیب می‌شود و چنین دستوری تاکنون از سوی وزیر بازرگانی صادر نشده است. بابک افقهی در جمع خبرنگاران استان مرکزی با بیان این مطلب افزود: در زمینه صادرات به جای نگاه تشریفاتی و شعارگونه، باید در پی برنامه‌ریزی و افزایش اشتغال بود تا بتوانیم حجم خدمات را گسترش دهیم.

وی همچنین با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه صادرات در استان مرکزی بیان کرد: در استان سلسله مباحثی در این زمینه مطرح شد که فضای کار و افق جدید را برای مدیریت ارشد استان باز کرد که منتظر بررسی کارگروه توسعه صادرات هستیم تا اولویت‌ها مشخص شود و براساس اولویت‌ها مجموعه اقدامات حمایتی به مرحله اجرا در آید.

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مشکلات بنگاه‌های صادراتی توضیح داد: بنگاه‌های صادراتی به دلایل متعدد به خصوص فشردگی رقابت در بازارهای هدف، از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار هستند که شاید برخی از مشکلات هم به دلیل بحران‌های موجود در بازارهای جهانی باشد و همچنین به دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است که طبیعتا برخی از محدودیت‌ها و شرایط نامناسب را به وجود می‌آورد. وی اضافه کرد: محدودیت‌های بانکی به دلیل استفاده‌ای که در قبل صورت گرفته است هم تاثیراتی دراین امر داشته است که برای حل این مساله در تلاش هستیم خوشه‌های صادراتی را به وجود آوریم تا آسیب‌پذیری در برابر تلاطم‌های جهانی کاهش پیدا کند. افقهی در خصوص جایگاه استان مرکزی در زمینه صادرات غیرنفتی تاکید کرد: جایگاه استان مرکزی از صادرات غیرنفتی کمتر از ۳ درصد است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود، این آمار بسیار پایین‌تر از جایگاه حقیقی استان مرکزی است. یادآور می‌شود که رییس سازمان توسعه تجارت پیش از این از احتمال حذف فرآیند ثبتارش در وزارت بازرگانی خبر داده بود.