یک نماینده مجلس: تعرفه صفر برای موز منطقی نیست

نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی معتقد است که تعرفه واردات موز باید تغییر کند.

به گفته کاظم فرهمند، موز جزو کالاهایی است که می‌تواند جایگزین میوه‌های تولید داخل شود. بنابراین باید ورود موز به کشور تحت کنترل باشد و در تعرفه‌های واردات آن تجدید نظر شود. نماینده مردم بافق تصریح کرد: وجود تعرفه صفر یا تعرفه‌های اندک برای واردات موز منطقی نیست و باید این روند اصلاح شود.

یادآور می‌شود که تاجران فیلیپینی چندی پیش از ممنوعیت واردات موز به ایران انتقاد کرده بودند، اما بنا به اعلام رسانه‌های خارجی، منع واردات موز به ایران برداشته شده و روابط تجاری ایران با فیلیپین در این زمینه از سر گرفته خواهد شد.

وزیر بازرگانی فیلیپین می‌گوید :این اقدام تهدیدی بزرگ برای کشور ما بود و به فکر جایگزینی بازار ایران هستیم.

به گفته چریگوری دومینگو ممنوعیت واردات موز از فیلیپین از سوی ایران تاثیر منفی زیادی بر ۶۴ هزار کارگر کارخانه‌های منطقه داوائو داشت و موجب کاهش درآمد آنها شد.

وزیر بازرگانی فیلیپین تصریح کرد: این مساله نه تنها تاثیر منفی و مستقیمی بر زندگی ۳۸۴ هزار خانواری که در منطقه داوائو زندگی می‌کنند داشته، بلکه تهدیدی بزرگ برای کل کشور ما است. برای مقابله با این مساله فیلیپین در حال امضای قرارداد تجارت آزاد با ژاپن برای کاهش تعرفه های وارداتی و حضور موثرتر و رقابتی‌تر خود در بازار این کشور است.