4 بندر بزرگ کشور از قوانین مناطق آزاد تبعیت کنند

گروه بازرگانی- معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد کرد که ۴ بندر بزرگ کشور از قوانین مناطق آزاد تبعیت کنند. عطااله صدر، دیروز به مناسبت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران حضور یافت و با تاکید بر اینکه ۷ بند قطعنامه آمریکا علیه ایران مربوط به مسائل حمل و نقل دریایی است، عنوان کرد: این تحریم‌ها از ۳۰ سال گذشته بوده و با این روش می‌خواهند ایران را از مسیر رشد منحرف کنند، این در حالی است که تحریم‌ها چیزی نیست که بخواهیم موضع خاصی در مقابل آن بگیریم چرا که تاثیر ندارد.

با آمریکا مناسبات اقتصادی نداریم

وی با بیان اینکه عملکرد بنادر بعد از تحریم‌ها حاکی از رشد است، به‌گونه‌ای که طی ۶ ماه ابتدای سال جاری فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در مقایسه با سال گذشته ۵/۱۶ درصد رشد داشته است، گفت: ما مناسبات اقتصادی با آمریکا نداریم و باید توجه داشت که هیچ کشور و دولتی در هیچ جای دنیا به خاطر یک کشور دیگر منافعش را به خطر نمی اندازد.

این مقام مسوول ضمن تاکید بر رشد ۵۰ درصدی صادرات از بنادر در ۶ ماه ابتدای سال جاری در خصوص جذب فاینانس در دوران تحریم اظهار کرد: فاینانس بندر چابهار جزو پروژه‌هایی بود که باید پیگیری می‌شد که این پروژه با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان از فروش ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و از منابع داخلی سازمان بنادر در حال اجرا است.

وی به ارائه آماری از پیشرفت طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار پرداخت و بیان کرد: ساخت ۱۶۵۰ متر موج شکن که این بندر را به آرام‌ترین خلیج کشور تبدیل کرده و امکان تخلیه و بارگیری در طول سال در بندر چابهار را فراهم می‌سازد صورت گرفته و همچنین فعالیت‌های مربوط به دایک نیز طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.صدر در خصوص فعالیت‌های تخلیه و بارگیری ۶ ماهه سازمان بنادر گزارش داد: تخلیه و بارگیری ۶۸ میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی، رشد ۵/۱۴ درصدی ترانشیپ، رشد ۵۳درصدی ترانزیت نسبت به سال گذشته از جمله فعالیت‌های بنادر کشور طی این مدت بوده است.

فروش ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بنادر در راه

صدر با اعلام فروش ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت که در بودجه این سازمان تصویب شده در خصوص طرح توسعه بندر امیرآباد اظهار داشت: این پروژه به صورت EPCF (تامین فاینانس توسط پیمانکار) است و پیمانکار این پروژه در تلاش برای تامین فاینانس است و اگر در تاریخ تعیین شده منابع تامین نشود، طبق قانون در مناقصه تجدید نظر خواهد شد.

شاید به اصفهان برویم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد انتقال این سازمان در طرح انتقال دستگاه‌های دولتی از تهران عنوان کرد: جابه‌جایی هر سازمان دولتی به عهده دولت است و اینکه ستاد مرکزی سازمان بنادر که راهبردهای کلان، روابط بین‌المللی و ارتباط با IMO را به عهده دارد کجا باید باشد باید وزارت راه تصمیم‌گیری کند.

وی اعلام کرد: شاید وزارت راه به اصفهان منتقل شود، بنابراین ما هم به اصفهان می‌رویم.

۴ بندربا قوانین مناطق آزاد

صدر همچنین به دو پیشنهاد این سازمان برای ارتقای سهم و فعالیت‌های این سازمان اشاره و پیشنهاد کرد: اجازه وضع تعرفه‌ها به سازمان بنادر داده شود، چرا که این موضوع در کمیسیون تلفیق تایید شده و امیدواریم در مجلس نیز تصویب شود، دیگر اینکه چهار بندر بزرگ شهید رجایی، شهید بهشتی، امیرآباد و امام خمینی بنادری هستند که امکان استفاده از قانون مناطق ویژه را دارند. درخواست‌مان این بوده که این بنادر از تسهیلات قانون سرمایه گذاری، مبادلات بازرگانی و معافیت‌های مالیاتی مربوط به قوانین مناطق آزاد (ماده ۱۳)استفاده کنند.

صدر با تاکید بر اینکه این امکان اجازه توسعه پسکرانه‌ها، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ارزش افزوده و حرکت به سمت بنادر نسل سوم و ایجاد مراکز لجستیک را فراهم می‌آورد، افزود: ما ۲۴۰۰ هکتار به کل وسعت بندر شهید رجایی اضافه کردیم که فرصت‌های جدیدی را برای این بندر فراهم می‌آورد.