تابع تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیستیم

وزیر بازرگانی خارجی ترکیه با تایید اعمال فشار روی بانک‌های خصوصی ترکیه در همکاری با ایران تصریح کرد: کشورش تابع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نیست. چاغلایان که همراه ۱۱ تن از وزرای ترکیه برای شرکت در دومین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی ترکیه و سوریه به لاذقیه رفته است در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی»، خاطرنشان کرد: یک هیات از آمریکا به ترکیه آمده و با بانک‌های این کشور در ارتباط با تحریم مناسبات بانکی با ایران گفت‌وگو کرده است، ولی این هیات با وی به عنوان مسوول مستقیم هماهنگی بانک‌های ترکیه تماس و مذاکره‌ای نداشته است.

وزیر بازرگانی ترکیه افزود: شورای امنیت سازمان ملل مصوبه ای را تصویب کرد که صرفا تجارت مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای و فناوری موشک با ایران را تحریم می‌کند، ولی ما می‌بینیم که سعی می‌شود حتی شیرخشک و غذای بچه و هر نوع تجارت را مشمول این تحریم‌ها کنند.

به گزارش «ایرنا»، بانک‌های ترکیه به دنبال سفر هیات آمریکایی به این کشور همکاری محدود خود با ایران را نیز به حالت تعلیق درآوردند که این تغییر رویه با واکنش‌های صادرکنندگان ترکیه رو به رو شده است. در حالی که «علی باباجان» معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ‌کننده سیاست‌های اقتصادی ترکیه می‌گوید، آنکارا بخش خصوصی ترکیه را در تصمیم‌گیری‌های خود در موضوع تحریم یکجانبه آمریکا کاملا آزاد گذاشته است، ظفر چاغلایان به صراحت از مواضع بخش خصوصی این کشور انتقاد و آنان را به اتخاذ موضع مستقل و شجاعانه و با درایت در قبال اعمال فشارهای آمریکا دعوت کرده است.

از سوی دیگر در دیدار رییس اتاق ایران با عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه که همزمان با بازدید آنها از بندر طرابوزان ترکیه صورت گرفت، «استفاده از ظرفیت‌های تجاری و مواصلاتی بین دو طرف» مورد تاکید قرار گرفت.

محمد نهاوندیان که به منظور شرکت در بیست‌وششمین اجلاس کمیته مستقل همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی (COMCEC) در ترکیه به سر می‌برد در دیدار با رییس جمهور ترکیه خواستار همکاری‌های دو طرف در زمینه «تاسیس شرکت‌های مشترک در حوزه‌های خدمات بازرگانی» شد. عبدالله گل نیز در این دیدار تاکید کرد که؛ «ما همیشه بر اهمیت رابطه اقتصادی با ایران تاکید کرده‌ایم و از هرگونه همکاری مشترک بین بخش خصوصی ایران و ترکیه حمایت می‌کنیم.»