گروه بازرگانی - دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران از تغییر پرچم ۱۰ کشتی دیگر از ناوگان دریایی تجاری کشورمان در دریای خزر طی روزهای اخیر خبر داد و تاکید کرد که صورت ادامه این روند، حاکمیت کشتیرانی ایران در خزر کاهش خواهد یافت. کاپیتان محمد سمیعی در نشست کمیته کشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان این مطلب افزود: تنها دلخوشی شناورهای ایرانی فعال در دریای خزر برای رقابت با ناوگان روسیه و سایر کشورهای همسایه این دریا، دریافت سوخت نیمه‌یارانه‌ای است که با توجه به در پیش بودن طرح هدفمندشدن یارانه‌ها، این امتیاز هم در حال از دست رفتن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دریایی ایران «مارین نیوز»، وی با اشاره به فعالیت تنها ۲۱ شناور در آب‌های دریای خزر با پرچم ایران اعلام کرد: به دلیل فراهم نبودن شرایط رقابت با ناوگان‌های رقیب، طی روزهای اخیر ۱۰ شناور از این تعداد هم پرچم خود را از ایران تغییر داده‌اند و عملا در بخش حمل‌ونقل دریایی در خزر با تنزل مواجه می‌شویم.

نماینده شرکت کشتیرانی بنیاد نیز در این جلسه، با اشاره به فعالیت این شرکت در دریای خزر از سال گذشته گفت: طبق برنامه، قرار بود تعداد کشتی‌های کشتیرانی بنیاد تا پایان سال جاری به ۴ فروند افزایش یابد؛ اما به دلیل اقتصادی نبودن افزایش ناوگان، این پروژه متوقف شد و اگر شرایط فعلی نبود؛ همین یک کشتی را هم از دریای خزر خارج می‌کردیم.

از سوی دیگر، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با تکذیب این گفته‌ها، اعلام کرد که هیچ یک از کشتی‌های این شرکت تغییر پرچم نداده است.

محمد رضا قادری در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی دریایی «مانا» گفت: هم‌اکنون تمامی کشتی‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر با پرچم ایران در این دریا مشغول تردد هستند و تغییر پرچمی در ناوگان این شرکت صورت نگرفته است.

وی با انتقاد شدید از برخی فعالان دریایی در انتشار این‌گونه اخبار ادامه داد: کشتیرانی دریای خزر با دارا بودن ۱۲ فروند کشتی تحت مالکیت و پرچم ایران، کمافی‌السابق مقتدرانه به فعالیت خود در این دریا ادامه می‌دهد.

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر با تاکید بر تداوم حاکمیت ایران در بخش حمل و نقل دریای خزر گفت: این شرکت درصدد است با خرید کشتی‌های جدید با پرچم ایران سهم ناوگان ایران در دریای خزر را افزایش دهد.