انجام واردات فقط از طریق مناطق آزاد

گروه بازرگانی - مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد: بر اساس تصمیم دولت، قرار است از این پس، واردات کشور تنها از معبر مناطق آزاد کشور صورت گیرد و از این طریق، روند واردات کنترل شود. محمدعلی محبی در نشستی خبری به تشریح جزئیات فعالیت سازمان منطقه آزاد کیش پرداخت و در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر راهکارهای به کار گرفته شده در این منطقه آزاد برای «مدیریت واردات»، عنوان کرد: «ما باید قبول کنیم که یک کشور مصرف‌کننده هستیم و مصرف‌کننده بودن یعنی نیازمندی به واردات.»

او ادامه داد: البته باید متذکر شد که همه واردات ما مختص به کالاهای مصرفی نیست و شامل مواد اولیه هم می‌شود؛ همان طور که هم اکنون در منطقه آزاد کیش واردات کالاهای مصرفی رشد منفی سه درصدی داشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در عین حال رشد ۵۱ درصدی واردات کالاهای تجاری در این منطقه را یادآوری و میانگین رشد واردات در منطقه آزاد کیش را ۴۵ درصد ذکر کرد و گفت: طی شش ماه نخست امسال ارزش ریالی مجموع کالاهای وارداتی به کیش ۱۷۱ میلیون دلار و ارزش ریالی حجم کالاهای صادراتی ۲۰۲ میلیون دلار برآورد شده است.

محبی همچنین به تاثیر تحریم‌ها بر گستره فعالیت این منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: همین قدر که می‌توانیم از پس کارهایمان برآییم، یعنی تحریم‌ها بر ما غالب نشده است.

او البته از مطرح کردن راهکارهای در دست انجام برای عبور از تحریم‌ها در منطقه آزاد کیش به بهانه «لو رفتن برنامه‌ها» خودداری و بیان کرد: «هر راستی را نباید گفت و البته غیر از راست هم نباید گفت!»

او با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه آزاد کیش هیچ مشکلی برای جابه‌جایی پول وجود ندارد، گفت: ما در ارقام میلیونی و نه قران و ریال و تومان با همه دنیا به جز آمریکا و اسرائیل پول جابه‌جا می‌کنیم و هیچ مشکلی هم نداریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش این موارد را در حالی عنوان کرد که گفت: همین الان اگر از آمریکا هم کسانی متقاضی باشند، ما پذیرای بارشان هستیم. او یادآوری کرد که سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان اولین منطقه آزاد در کشور، ۳۰ درصد هزینه‌های حمل بار در جریان ترانزیت‌ها را پذیرفته است.

راه اندازی ۳ بانک خصوصی با عناوین جدید

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه از راه‌اندازی سه بانک خصوصی در این منطقه با عناوین جدید تا پایان سال جاری خبر داد. او شریک اول تجاری کیش را «امارات» ذکر کرد و البته متذکر شد که مراوده پزشکی این منطقه بیشتر با اروپا و مراوده تجاری در بخش کالاهای مصرفی با آسیای دور است.

دستگاه‌ها باید اختیارات خود را تفویض کنند

این مسوول همچنین به متن ماده ۲۷ قانون مناطق آزاد مبنی بر لزوم تفویض اختیار به روسای سازمان‌های مناطق آزاد از سوی متولیان دستگاه‌های اجرایی اشاره و با بیان اینکه تاکنون صرفا دستگاه‌هایی همچون وزارتخانه‌های بازرگانی و ارشاد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ما تفویض اختیار کرده‌اند، اظهار کرد: در این زمینه وزرا سلیقه‌ای عمل کرده‌اند و برای مثال وزیر پیشین آموزش و پرورش به ما تفویض اختیار کرده بود، اما وزیر کنونی آموزش و پرورش از تفویض اختیار به ما سر باز می‌زند.

محبی در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد‌ها که امسال در منطقه آزاد کیش برگزار می‌شود، از حضور مجموعا ۱۰ هزار مدعو در قالب این اجلاس در کیش خبر داد.