دنیای اقتصاد- تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که طی این مدت میزان واردات با 24 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 88 به بیش از 29 میلیارد دلار افزایش یافته است. عمده کالاهای وارداتی از کشورهای امارات، چین، آلمان، جمهوری کره و ترکیه وارد شده است. سهم این پنج کشور به لحاظ وزن کالاهای وارداتی به ترتیب 78/37 درصد، 62/5 درصد، 35/4 درصد، 55/5 درصد و 74/3 درصد بوده است. همچنین بیشترین سهم ارزشی واردات مربوط به بنزین با دو میلیارد و 347 میلیون دلار و سهم ارزشی 94/7 درصد برآورد شده است.

تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال جاری
14/4 میلیارد صادرات در برابر 5/29 میلیارد دلار واردات
بنزین و طلای خام، عمده‌ترین کالاهای وارداتی کشور
گروه بازرگانی- آمار تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که طی این مدت بدون احتساب میعانات گازی 28 میلیون و 958 هزار تن کالا به ارزش 12 میلیارد و 231 میلیون دلار از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب 90/34 و 30/31 درصد رشد داشته است.
به گزارش گمرک ایران، در نیمه نخست سال جاری میزان واردات ایران نیز با ۲۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۸۸ به بیش از ۲۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.
این آمار نشان می‌دهد که با احتساب میعانات گازی و تجارت چمدانی در این مدت بیش از 32 میلیون و 358 هزار تن کالا به ارزش 14 میلیارد و 448 میلیون دلار صادر شده که این ارقام نشان‌دهنده رشد 23 درصدی در وزن و ارزش صادرات غیرنفتی است.
در این مدت چین، عراق، امارات، هند و افغانستان مهم‌ترین مقصدهای صادرات ایران بوده‌اند و سهم این پنج کشور از وزن صادرات ایران در نیمه نخست امسال به ترتیب ۴۵/۳۸ درصد، ۲۷/۱۴ درصد، ۵۹/۱۰ درصد، ۹۹/۷ درصد و ۲۶/۲ درصد برآورد شده است.
سهم ارزشی این میزان صادرات نیز به ترتیب 17/18 درصد، 24/16 درصد، 51/14 درصد، 87/6 درصد و 64/4 درصد بوده است.
نوسان قیمت کالاهای صادراتی
بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در نیمه نخست امسال معادل 422.39 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 67/2 درصد کاهش داشته است. البته از نظر نرخ یورو متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در این مدت 329.06 یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64/4 درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین بر این اساس، از کل صادرات
غیرنفتی کشور طی شش ماهه نخست امسال بیش از 28 هزار تن کالا به ارزش حدود 30 میلیون دلار به صورت تجارت چمدانی صادر شده است. ده محصول عمده صادراتی ایران نیز طی این مدت به ترتیب پروپان مایع شده، پلی‌اتیلن، سایر گازهای نفتی، متانول، سنگ‌آهن، بوتان مایع شده، قیر نفت، فرش، آمونیاک و انواع پسته خندان بوده است.
افزایش ۲۴ درصدی واردات
میزان واردات شش ماهه نخست سال جاری ایران نیز بیش از 23 میلیون و 822 هزار تن به ارزش 29 میلیارد و 569 میلیون دلار بوده که این میزان در مقایسه با شش ماهه نخست سال 88 از نظر وزن و ارزش به ترتیب 2 و 24 درصد رشد داشته است.
عمده کالاهای مورد نیاز کشورمان از کشورهای امارات متحده عربی، چین، آلمان، جمهوری کره و ترکیه وارد شده است. سهم این پنج کشور به لحاظ وزن کالاهای وارداتی به ترتیب ۷۸/۳۷ درصد، ۶۲/۵ درصد، ۳۵/۴ درصد، ۵۵/۵ درصد و ۷۴/۳ درصد بوده است. سهم ارزشی آنها نیز به ترتیب ۷۵/۳۲ درصد،۵۷/۸ درصد، ۴۶/۷ درصد، ۳۸/۶ درصد و ۲۷/۶ درصد بوده است.
همچنین بیشترین سهم ارزشی واردات مربوط به بنزین با دو میلیارد و 347 میلیون دلار و سهم ارزشی 94/7 درصد برآورد شده است.
کالاهای وارداتی گران‌تر شد
متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ایران طی نیمه نخست امسال معادل 28/1241 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 06/21 درصد افزایش داشته است.
متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی از نظر یورو نیز معادل ۳۴/۹۶۲ یورو بوده که نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته ۰۳/۲۹ درصد افزایش داشته است.
*بیشترین سهم ارزشی واردات طی شش ماهه نخست امسال مربوط به بنزین با دو میلیارد و 347 میلیون دلار و سهم ارزشی 94/7 درصد و سهم وزنی 35/13 درصد بوده است.
همچنین طلای خام برای مصارف غیر پولی با ۹۷/۵ درصد و شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با ۶۶/۳ درصد سهم ارزشی رتبه‌های دوم و سوم را در میان مهم‌ترین کالاهای وارداتی کشور به خود اختصاص داده‌اند.