گروه بازرگانی- رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف پنج‌شنبه گذشته در مراسم آغاز به‌کار نوزدهمین نمایشگاه فرش دستباف از الزام درج ایران کد روی فرش دستباف صادراتی که به‌نوعی شناسنامه آن نیز تلقی می‌شود به عنوان یکی از موانع پیش روی صادرکنندگان نام برد و رفع آن را خواستار شد. از همین رو طی نشستی که با حضور وزیر بازرگانی و رییس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد، الزام درج ایران کد روی فرش‌های دستباف صادراتی با هدف حمایت از فعالان این حوزه تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآمد. در همین خصوص معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران به ایرنا گفت: سازمان توسعه تجارت ایران در ابلاغی به ادارات بازرگانی سراسر کشور، دستور تعلیق این الزام را صادر کرده است.

کیومرث کرمانشاهی اظهار داشت: برای حل دائمی مشکل کنونی صادرکنندگان فرش دستباف طی هفته جاری کارگروهی با حضور دست‌اندرکاران حوزه فرش تشکیل می‌شود.

این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به انتقاد فعالان فرش در خصوص تحویل نگرفتن پرونده‌های صادراتی سال ۸۹ تصریح کرد: علت این موضوع نیز ایران کد بوده که با توجه به تدابیر پیش رو امید می‌رود، مشکل نیز به‌زودی حل شده و پرونده‌ها تحویل گرفته شود.

وی در خصوص مطالبات صادرکنندگان اظهار داشت: این مطالبات از سال‌های گذشته با ضریب حمایت فعلی تا پایان امسال ۳۹۰ میلیارد تومان می‌شود و ارائه سهام یا فروش اوراق مشارکت از طریق بانک توسعه صادرات دو پیشنهاد ارائه شده سازمان توسعه تجارت برای پرداخت معوقات است.معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، مجموع مطالبات صادرکنندگان در سال گذشته را ۲۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: برای پرداخت جوایز صادراتی سال ۸۹ نیز ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. کرمانشاهی عنوان کرد تا زمان حاضر ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار به سازمان توسعه تجارت پرداخت شده و مابقی نیز در مرحله آخر ارائه می‌شود.

وی در مورد اعتبار امسال برای جوایز صادراتی و تکلیف بودجه‌ای نیز گفت: براساس قانون در سال ۸۹ باید معادل اعتبار تخصیصی جایزه داده شود.

مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت همچنین با تصریح براینکه بیشترین ضریب حمایتی صادرات در بخش خدمات فنی و مهندسی هفت درصد است، افزود: پس از آن فرش و نساجی هرکدام با پنج درصد و مابقی صادرات تا سه درصد است و براین اساس مطالبات صادرکنندگان براساس ضریب‌ها متفاوت است.