گروه بازرگانی - بر اساس آیین‌نامه جدید صدور کارت بازرگانی، صدور این کارت که پیش از این توسط شعب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در شهرستان‌ها صادر می‌شد، از این پس از مرجع یعنی خود اتاق بازرگانی ایران یا اتاق تعاون مرکزی برای مجموع اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرتبط صادر می‌شود. بر این اساس همچنین، اعتبار کارت‌های بازرگانی صادر شده از پنج به یک سال کاهش پیدا کرده و حداقل سن متقاضیان برای دریافت این کارت به ۲۳ سال افزایش یافته است. همچنین «داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه» و نیز «داشتن گواهی عدم چک برگشتی در سیستم بانکی کشور» نیز در این گزارش الزامی اعلام شده است.

این موضوع نیز قید شده که کارت بازرگانی بر اساس رشته فعالیت خاص متقاضی صادر می شود.

به نظرات اتاق تهران اهمیت دهید

اما آنچه در این بین مطرح است، طرح برخی انتقادات جدی به این آیین‌نامه جدید نحوه صدور کارت بازرگانی است که در این‌باره، محمد مهدی راسخ، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران ضمن انتقاد از برخی مفاد آیین‌نامه جدید صدور کارت بازرگانی، طی نامه‌ای به بابک افقهی، رییس سازمان توسعه تجارت ایران خواستاراصلاح آیین‌نامه جدید صدور کارت بازرگانی شد و تاکید کرد: آیین‌نامه جدید نحوه صدور و تمدید کارت بازرگانی مصوب کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی دارای ایرادهایی است که اعتراض گسترده اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌ها و فعالان اقتصادی کشور را به دنبال داشته است.

او افزوده است: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بررسی کارشناسی و با استفاده از تجربیات گذشته خود به خصوص به عنوان صادرکننده بیش از نیمی از کارت‌های بازرگانی کشور، آیین‌نامه جدیدی را تهیه کرده و انتظار دارد با تشکیل جلسات ویژه، ضمن بررسی ایرادهای آیین‌نامه جدید مصوب، نظرات این اتاق استماع و تصمیم گیری لازم در خصوص اصلاح آیین‌نامه به عمل آید. نهادی که به عنوان قدیمی ترین تشکل بخش خصوصی، سابقه ای ۸۵ ساله در صدور کارت بازرگانی دارد و حداقل نیمی از کارت‌های بازرگانی کشور توسط این نهاد صادر می‌شود.

به گفته راسخ، همه موارد جدید لحاظ شده در آیین‌نامه جدید نحوه صدور کارت بازرگانی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، از نکات مورد تعارض دولت و بخش خصوصی در نحوه صدور کارت بازرگانی بر اساس آیین‌نامه جدید است.