50 صادر‌کننده نمونه معرفی می‌شوند

گروه بازرگانی - همزمان با ۲۹ مهر ماه سال‌جاری (روز ملی صادرات)، ۵۰ صادرکننده نمونه در گروه‌های مختلف کالایی و خدمات معرفی می‌شوند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی با بیان اینکه امسال چهاردهمین دوره انتخاب صادرکنندگان نمونه و روز ملی صادرات با حضور رییس‌جمهوری و سایر مسوولان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در سال‌جاری برای نخستین بار در روز ملی صادرات از بین سفرا، استانداران و خادمان صادرات نفرات برتر معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رییس ستاد برگزاری روز ملی صادرات با بیان اینکه صادرکنندگان نمونه از بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات با فناوری بالا انتخاب شده‌اند؛ گفت: در سال‌جاری در روند انتخاب صادرکنندگان نمونه توجه به بخش برند و سایر عواملی که در توسعه صادرات غیرنفتی کشور موثر باشد، مدنظر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تاکنون دو صادرکننده برای ششمین بار به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند و در سال‌جاری نیز سه صادرکننده دیگر برای ششمین بار به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می‌شوند.

کرمانشاهی از برگزاری مسابقه بین صادرکنندگانی که برای چندمین بار نمونه شده‌اند در سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس ضوابطی که سازمان توسعه تجارت ایران تعیین می‌کند، از بین صادرکنندگانی که برای چند سال پی‌در‌پی به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند، مسابقه‌ای برگزار می‌شود و به برنده این مسابقه امتیازاتی اعطا می‌شود.

وی با اشاره به ادامه بحران مالی جهانی، تشدید محدودیت‌ها علیه ایران و هدفمند شدن یارانه‌ها افزود: سازمان در نظر دارد تا قبل از برگزاری روز ملی صادرات وعده‌هایی که از قبل به صادرکنندگان داده شده را عملیاتی کند و مشکلات صادرکنندگان را حل و پیگیری کند.

به گفته کرمانشاهی امسال برای نخستین بار صادر‌کننده نمونه در بخش لوازم بهداشتی و آرایشی، محصولات فرهنگی و هنری و محصولات با فناوری بالا معرفی خواهد شد.

وی گفت: مجموع صادرکنندگان برتر امسال از میان گروه‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، شوینده‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگ و رزین، مصنوعات پلیمری، پوشاک، فرش ماشینی و موکت، محصولات نساجی، پتروشیمی، لوازم خانگی و اداری، برق و الکترونیک، چرم و مصنوعات چرمی و خودرو و قطعات یدکی انتخاب شده‌اند.

بنا به اظهارات رییس ستاد روز ملی صادرات، مابقی صادرکنندگان نیز از میان گروه‌های مختلف صنایع غذایی، بازرگانی عمومی، فلزات آهنی و غیرآهنی، خدمات فنی و مهندسی، محصولات فرهنگی و هنری، نرم افزار، گردشگری، مصالح ساختمانی، شیلات و آبزیان، زعفران، پسته، محصولات دامی، خشکبار، گل و گیاه، میوه و تره‌بار، صنایع دستی و فرش، کانی‌های فلزی، شرکت‌های بزرگ صادراتی و محصولات با فناوری بالا برگزیده شده‌اند.