پیگیری دور دوحه در نشست G20

گروه بازرگانی- دبیرکل سازمان تجارت جهانی از رهبران گروه G۲۰ خواست که مواضع خود را در مورد وضعیت کنونی «تجارت جهانی» محکم‌تر کنند و به نوعی، به «داد تجارت و شرایط فعلی‌اش در جهان» برسند. به گـزارش آسوشیتدپرس، «پاسکال لامی» این درخواست را پیرو ناکام بودن تقریبی مذاکرات دور دوحه پیرامون وضع قوانین تجاری حوزه کشاورزی و صنعت که قرار بود در دور اخیر، با تبادل‌نظر مثبت کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در زمینه مذکور به سرانجام برسد، مطرح و خاطرنشان کرده است که تمرکز مذاکرات گروه G۲۰ بر این موضوع، می‌تواند جبران‌کننده کمبودهای مذاکرات دور دوحه باشد.

دبیرکل سازمان تجارت جهانی این درخواست را در دیدار با رییس‌جمهور و وزیر بازرگانی کره جنوبی که کشور میزبان G۲۰ در کنفرانس ماه نوامبر است، مطرح کرد. وی در این دیدار بر لزوم قرار گرفتن محور «بهبود وضعیت تجارت جهانی» در صدر مذاکرات گروه G۲۰ در سئول تاکید کرد و از رهبران این گروه خواست که با «فشار سیاسی» و بهره‌گیری از قدرت خود در این حوزه، گامی در راستای هدف مهم بهبود وضعیت تجارت در جهان و آسیب‌هایی که در این حوزه، به دلیل وقوع بحران مالی جهان به پیکره تجارت جهانی وارد آمده است، بردارند.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، گروه G۲۰ شامل نمایندگانی از دو گروه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که پس از تشدید بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی، گامی در راستای اعمال سیاست‌گذاری‌های موثر برای بهبود وضعیت سیاسی - اقتصادی جهان برداشتند.

گفتنی است، پاسکال لامی در بخشی از مذاکرات خود با مقامات کره جنوبی، پیش‌بینی کرده است که حجم تجارت جهانی پس از سقوط ۱۲ درصدی در سال پیشین میلادی، از رشد میانگین ۱۰ درصدی تا پایان سال ۲۰۱۰ برخوردار شود.

به گفته مدیرکل سازمان تجارت جهانی، این پیش‌بینی از آنجا حاصل شده که حجم تجارت جهانی در نیم سال اول ۲۰۱۰، حداقل ۲۵ درصد رشد از خود نشان داده است.

«لامی» همچنین خاطرنشان کرد که سقوط ۱۲ درصدی حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۰۹، در ۷۰ سال گذشته، بی‌سابقه بوده و این سقوط، آسیب جدی به اقتصاد و تجارت جهان وارد کرده است.