مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: قیمت نان در حال حاضر واقعی نیست و هزاران مشکل دارد؛ چرا که قیمت محصول نهایی از قیمت نهاده و مواد اولیه پایین‌تر است و مشخص است در این قضیه رانت وجود دارد. حمید علیخانی در گفت‌وگو با «فارس» همچنین در خصوص آخرین میزان خرید تضمینی گندم و برنج اظهار داشت: خرید تضمینی گندم به ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تن رسیده است که ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تن آن توسط بخش دولتی و ۹۰۰ هزار تن آن توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۵۰۰ تن برنج به صورت تضمینی خریداری شده است، افزود: ما از خدا می‌خواهیم که کشاورزان برنج‌شان را به ما نفروشند و به قیمت‌های بالاتر و بهتر در بازار بفروشند.

معاون وزیر بازرگانی در واکنش به این سوال که برنج خریداری شده توسط دولت در کجا استفاده می‌شود، اظهار داشت: برنج‌های خریده شده در قالب سهمیه نذورات و همین طور نمایشگاه‌های عرضه مستقیم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه سال ۸۴ بهترین سال خرید برنج بود، گفت: در سال ۸۴ صد هزار تن برنج توسط دولت خریداری شد و این در حالی است که اگر قیمت برنج شیرین باشد، کشاورزان کمتر برنج خود را به دولت می‌فروشند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به این سوال که آیا قیمت نان و آرد در طرح هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده است یا خیر گفت: هنوز قیمت‌ها مشخص نیست و حتی جلسات آن برگزار هم نشده است.

علیخانی گفت: معمولا قیمت نان در سایر کشورها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد وابسته به قیمت آرد است، اما این نسبت در ایران بین ۵ تا ۷ درصد است.

به گفته علیخانی در ایران ۷۵ درصد قیمت نان هزینه دستمزد کارگر است به همین دلیل آرد و نان جایگاه و متانت خود را از دست داده است.