اتاق بازرگانی جاده ابریشم تشکیل شود

رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در اجلاس همکاری‌های شانگهای پیشنهاد کرد که برای گسترش همکاری‌های منطقه‌‌ای، اتاق بازرگانی جاده ابریشم تشکیل شود. به گزارش ایرنا، این پیشنهاد در اجلاس همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری‌های شانگهای که در «ارومچی» مرکز استان «سین کیانگ» چین برگزار شد، مطرح و مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

اسدا... عسگراولادی در سخنان خود ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران به تاریخچه روابط دو کشور ایران و چین از هزاران سال پیش تاکنون پرداخت و گفت: شناخت و بررسی ظرفیت‌های همکاری‌های مشترک و همکاری بخش‌های اقتصادی دو کشور از جمله راهکارهای اصلی توسعه مناسبات است.

وی همکاری نزدیک میان تجار و فعالان اقتصادی کشورهای چین، ایران، روسیه، آسیای میانه، افغانستان، هند و پاکستان را برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای موثر دانست.

سازمان همکاری شانگهای در آوریل ۱۹۹۶ تحت عنوان «پیمان شانگهای - پنج» بر مبنای توافقات اولیه‌ای شکل گرفت که در سال ۱۹۹۰ میان اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری خلق چین برای کاهش تاسیسات و نیروهای نظامی در نواحی مرزی دو کشور و اتخاذ اقدامات اعتماد‌سازی، منعقد شده بود. در سال ۱۹۹۶ پنج کشور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در شهر شانگهای پیمانی را به منظور تقویت اعتماد نظامی در نواحی مرزی خود به امضا رساندند که این پیمان در سال ۲۰۰۱ با پیوستن ازبکستان سپس مغولستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر نام داد.

در حال حاضر، چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان جزو اعضای اصلی و هند، ایران، مغولستان و پاکستان از جمله اعضای ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) هستند.