گروه بازرگانی- دفتر واردات گمرک ایران با ارسال بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور، شرایط جدید ترخیص کالاهای وارداتی به روش‌های «بدون انتقال ارز»، «ارز آزاد» و «واردات در قبال صادرات» را در صورتی که بین ارزش اظهار شده و ارزش استنباطی گمرک تفاوت وجود داشته باشد، اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه، رویه یکسان و تسریع فرآیند ترخیص، در خصوص تفاوت ارزش استنباطی کالاهای وارداتی با رویه‌های «بدون انتقال ارز»، «ارز آزاد» و «در مقابل صادرات» به این شرح اعمال می‌شود:

۱ - در خصوص تفاوت ارزش کالاهایی که با رویه واردات در مقابل صادرات صورت می‌گیرد، چنانچه ارزش استنباطی گمرک بیش از ۲۰ درصد باشد، میزان مابه‌التفاوت منوط به ارائه پروانه صادراتی بوده و نیازی به اصلاح مجوز بازرگانی نیست.

۲ - در سنجش تفاوت ارزش کالاهای وارده به صورت «برات وصولی» و «ارز آزاد» اگر گواهی انتقال ارز توسط بانک ارائه شود، نیازی به ارائه گواهی اصلاحیه بانک و مجوز بازرگانی نیست و صرفا به هنگام ترخیص، عبارت «قابل‌توجه بانک گشایش‌کننده اعتبار: ارزش معاملاتی کالای وارده..... دلار یا...... تایید می‌شود» درج خواهد شد.

۳ - ترخیص کالای وارده با رویه «بدون انتقال ارز» در صورتی که تفاوت ارزش استنباطی توسط گمرک بیش از ۲۰ درصد باشد، منوط به ارائه اصلاحیه مجوز بازرگانی است.