رشد 35 درصدی به‌رغم تحریم

گروه بازرگانی- در حالی که در ماه گذشته وزنه تحریم‌های جهانی و اروپایی سنگین‌تر شد، ارزش گواهی‌های مبدا صادر شده در اتاق تهران با ۳۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۰۰ میلیون و ۶۰۲ هزار دلار رسید. .همچنین وزن خالص گواهی‌های مبدا صادر شده با ۴۰ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه پارسال از یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن گذشت. گزارش واحد گواهی مبدا اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که تعداد گواهی‌های صادرشده از این واحد در ماه گذشته دو هزار و ۱۸۴ مورد بوده که در مقایسه با مرداد ماه سال قبل حدود یک درصد افزایش داشته است. با ارائه این گزارش مشخص شده که تعداد گواهی‌های مبدا صادر شده به ۱۱ هزار و ۵۵۳ گواهی رسیده که نسبت به آمار صدور ۹ هزار و ۵۵۸ گواهی مبدا در پنج ماه اول سال ۸۸ بیش از ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، مقایسه آمار پنج ماهه صدور گواهی مبدا نشان می‌دهد که ارزش دلاری و وزن خالص گواهی‌های مبدا صادر شده در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به ترتیب با ۶۳ و ۹۳ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به دو میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۹۴۶ هزار دلار و هشت میلیون و ۵۹۴ هزار تن رسیده است.شرکت بازرگانی پتروشیمی همانند همیشه با فاصله زیاد در صدر صادرکنندگان عضو اتاق تهران قرار دارد. شرکت ملی صنایع مس ایران با صادراتی به ارزش بیش از ۸/۵۳ میلیون دلار در رتبه دوم و شرکت سنگ‌آهن گل گهر با ۲/۱۸ میلیون دلار نیز در رتبه سوم لیست صادرکنندگان کالا در مرداد ماه قرار دارند. بین‌الملل اسم ایران و فرسا شیمی نیز در رتبه‌های بعدی صادرکنندگان ایستاده‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط اتاق بازرگانی تهران در مردادماه سال‌جاری کشور چین بیشترین کالای ایرانی را از نظر ارزش صادراتی جذب کرده است؛ در حالی که کشور هندوستان در همین ماه با واردات ۴/۷۴ میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز با ۳/۶۷ میلیون دلار مقاصد بعدی کالاهای ایرانی بوده‌اند. تجار و بازرگانان تهرانی پس از این سه کشور بیشترین کالاهای خود را به ترتیب به ایتالیا، ترکیه، عراق، هلند، تایوان، آمریکا و سوریه صادر کرده‌اند.