چه وزارتخانه‌هایی بیشتر ثبت سفارش می‌کنند؟

وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و سازمان حفاظت محیط زیست به ترتیب بیشترین گواهی‌های قانونی واردات کالا را جهت ثبت سفارش به وزارت بازرگانی ارائه می‌دهند. به گفته معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران بیش از ۱۳۲۵ نوع کالا نظیر تجهیزات پزشکی، مواد خوراکی و آشامیدنی، محصولات دارویی و ... توسط این وزارتخانه‌ها برای ثبت سفارش اعلام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید صافدل خاطرنشان کرد: ثبت سفارش واردات مهم‌ترین عامل بروز برخی سوء‌برداشت‌های کنونی مبنی بر «متولی واردات بودن وزارت بازرگانی» است؛ در حالی که در واقع ثبت سفارش واردات هیچ جایگاهی در فرآیند واردات نداشته و صرفا عملیات اداری برای ثبت آمار محسوب می‌شود.

صافدل تصریح کرد: در زمان حاضر هیچ کشوری ثبت سفارش برای واردات را در وزارت بازرگانی اجرا نمی‌کند؛ بنابراین ضروری است «مدیریت واردات» در قالب تقسیم کار ملی دنبال شود. وی با بیان اینکه تغییرات تعرفه‌ای کمیسیون ماده یک با هدف حمایت همزمان از تولیدات داخلی و حقوق مصرف‌کننده اعمال می‌شود، افزود: امسال و سال گذشته بیشترین تغییرات تعرفه‌ای را در کمیسیون مذکور شاهد بوده‌ایم. به طوری که غالب این تغییرات منجر به افزایش تعرفه‌های واردات شده است.