سازمان امور مالیاتی اشتباه خود را تکرار نکند

رییس شورای اصناف می‌گوید: سازمان امور مالیاتی در اعلام میزان رشد بی‌رویه مالیات سال ۱۳۸۸ اصناف اشتباه بزرگی را مرتکب شد و هر روز با بیان برخی مطالب در مورد مالیات اصناف در رسانه‌ها بر اشتباه خود نیز پافشاری می‌کند. به گزارش شورای اصناف، نوده فراهانی معتقد است که سازمان امور مالیاتی در محاسبات میزان رشد مالیات اصناف اشتباه کرد که این اشتباه به ابزاری برای اعتراضات تبدیل شد تا جایی که برخی‌ها از این فرصت خوراکی برای رسانه‌های بیگانه فراهم کردند.

فراهانی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی دچار خطایی شده که نباید در آن بی‌دقتی می‌کرد و فضای جامعه را در این شرایط حساس کشور به آن سمت‌وسو می‌برد، تصریح کرد: هم اکنون نیز نباید بر خطا‌ها و اشتباهات خودشان با تکرار یک موضوع در رسانه‌ها تاکید کنند.

وی تاکید کرد: برای رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، شایسته نیست که هر روز در رسانه‌ها بحث مالیات اصناف را مطرح و آن را بدون داشتن هیچ موضوعیت قابل قبول به یک سوژه رسانه‌ای تبدیل نماید.

رییس شورای اصناف کشور تاکید کرد: اینجانب بر حسب وظیفه‌ای که دارم لازم دانستم، تاکنون وارد موضوع و اظهارنظرهای جناب آقای دکتر عسگری نشوم، اما در صورت تکرار و ابراز نظرهای غیرمنطقی مسلما اینجانب نیز پاسخی در خور شان و شخصیت اصناف به اظهارنظرها خواهم داد. یادآور می‌شود که اعلام افزایش ۷۰ درصدی مالیات اصناف در سال‌جاری موجبات اعتراض اصناف را فراهم کرد که مدت‌ها ادامه داشت.

سرانجام بنا به تصمیم دولت، نمایندگان وزارت بازرگانی، سازمان امور مالیاتی، شورای اصناف، سازمان‌های صنفی کشور و جامعه اسلامی اصناف و بازاریان تهران نشست مشترکی برگزار کردند و نهایتا سقف افزایش ۱۵ درصدی برای مالیات سال ۸۸ اصناف تعیین و اجرایی شد. بیش از ۵/۲ میلیون واحد صنفی دارای پروانه کسب و در حدود ۵/۱ میلیون واحد بدون پروانه کسب در کشور وجود دارد که سهم آنها در تولید ناخالص ملی ۵/۱۷ درصد برآورد شده است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده است: «در برابر اصناف عقب‌نشینی نکردیم.»

به گفته رییس سازمان امور مالیاتی کشور، تنها ۷۷ درصد از پیش‌بینی درآمد مالیاتی از اصناف تحقق یافته؛ در حالی که اصناف تافته جدابافته از اقتصاد نیستند و باید سهم آنها نیز ۱۰۰ درصد وصول شود.

عسگری گفت: در قانون بودجه رشد درآمد مالیات اصناف ۳۰ درصد پیش‌بینی شده بود؛ در حالی که آخرین رقم تحقق درآمد اصناف ۷۷ درصد بود و هنوز این گروه مالیات نپرداخته بودند به اشتباه اعلام شد ۷۰ درصد رشد پیدا کرده؛ در حالی که چنین چیزی نبود.