آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصویب شد

گروه بازرگانی- معاون وزیر بازرگانی از تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خبر داد و گفت: با ابلاغ این آیین‌نامه، فصل جدیدی در امکان مراقبت، کنترل و برخورد با تخلفات در حوزه حقوق مصرف‌کنندگان آغاز می‌شود. محمدعلی ضیغمی دیروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: یکی از مشکلات به ویژه در حوزه کالاهای سرمایه‌ای تولید داخل و کالاهای وارداتی، خدمات پس از فروش است. وی گفت: این آیین‌نامه شرایط دقیق خدمات پس از فروش کالاهای داخلی و وارداتی،‌چگونگی اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، فهرست کالاهای ملزم به داشتن ضمانت نامه و جرایم در نظر گرفته شده برای تخطی از قانون را مشخص کرده است. رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزود: همچنین در این مصوبه زمینه ورود بخش‌های غیردولتی نظارتی مانند انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به نظارت بر ضوابط قانونی و بستر فعال سازی این بخش‌ها فراهم شده است.

وی گفت: این آیین‌نامه در کارگروه کنترل بازار تصویب شده که مصوبات آن مانند مصوبات هیات دولت است و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.وی همچنین خبر داد که در آینده نزدیک وزیر بازرگانی با دستگاه‌های مختلف در مورد اعلام ضوابط خاص برای واردات تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد خواهد کرد که اولین وزارتخانه وزارت صنایع است.

معاون وزیر بازرگانی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری مجمع عالی واردکنندگان عنوان کرد:‌ برای فعال کردن بخش غیر‌دولتی در موضوع مدیریت واردات تشکل‌های تخصصی و مجمع عالی واردکنندگان مدنظر قرار گرفته است. که این مجمع تشکیل شده و به زودی بخش‌های تخصصی و تشکل‌های تخصصی برای واردات به کشور شکل خواهند گرفت که در زمینه ایجاد هماهنگی بین واردکنندگان تحت پوشش و اعمال نظارت بر واردات فعالیت خواهند کرد. وی در پایان با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی هیچ مجوزی برای واردات نداده است، در مورد وضعیت کالاها در سطح بازار یادآور شد‌: هم اکنون بخش عمده‌ای از کالاهای وارد شده، قابل رویت نیستند و اگر کالایی با مشکلی مواجه شود، زمان واردات آن کالا یا اینکه توسط چه کسی وارد شده مشخص نیست؛ اما با طرح جدید مدیریت واردات نظام واردات به گونه‌ای ساماندهی می‌شود که کالاها قابل رویت خواهند بود.