اختلاف دو همسایه؛ سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه برای واگذاری نمایشگاه بین‌المللی با سازمان توسعه تجارت مشکل داریم، گفت: احداث مرکز تجارت جهانی ایران در پرند قطعی شده و درصدد اجرای آن هستیم. کاظم اکبرپور در گفت‌وگو با «فارس»، در خصوص اختلافات به وجود آمده بین وزارت بازرگانی و وزارت مسکن برای احداث نمایشگاه بین‌المللی در پرند اظهار داشت: ماجرا از این قرار است که وزارت مسکن ۲۱۲ هزار هکتار زمین به وزارت بازرگانی برای ساخت اکسپو و سایت نمایشگاهی داده است، اما به دلیل مسائلی تا این لحظه اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: سیاست جدید وزارت بازرگانی این است که یک مرکز تجارت جهانی در پرند دایر شود که شامل سایت نمایشگاهی، هتل، گمرک و سایر ابزارهای مورد نیاز تجارت جهانی است که در حال حاضر در حال انجام مقدمات هستیم.

وی در واکنش به این سوال که چه مسائلی باعث شده که تاکنون این پروژه اجرا نشود، افزود: این مسائل مربوط به گذشته است، چرا که تعدادی معتقدند که آن مکان باید تبدیل به اکسپو شود، برخی هم معتقد بودند که باید تبدیل به نمایشگاه شود که این دو گروه به اتفاق نظر نرسیده بودند، ولی الان موضوع احداث مرکز تجارت جهانی ایران قطعی شده است.

به گفته اکبرپور نمایشگاه بین‌المللی همچنان در لیست واگذاری قرار دارد و نحوه، فرآیند و مکانیزم واگذاری را سازمان خصوصی‌سازی مشخص می‌کند.

اکبرپور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مشکل قانون انتزاع را با سازمان توسعه تجارت حل کرده‌اید یا خیر گفت: نه، هنوز حل نشده است.

از سوی دیگر معاون دبیرکل اتاق تعاون در گفت‌وگو با «ایرنا»، هدف از این واگذاری‌ها را طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توسعه مالکیت عمومی و ارتقای بهره‌وری نه رهاسازی و کسب درآمد برای دولت دانست و گفت:‌ بنابراین استدلال فروش بنگاه‌های اقتصادی دولتی بدون واگذاری پیمان مدیریتی اشتباه است. وی با اشاره به صلاحیت اتاق‌های تعاون و بازرگانی در پذیرش تصدی نمایشگاه بین‌المللی، تصریح کرد که دو اتاق بازرگانی و تعاون ایران در زمان حاضر توانایی و اهلیت لازم را برای اداره نمایشگاه بین‌المللی دارند.